كج . * ( وَسَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ . ) * كد . * ( خَلَقَ الإنْسانَ عَلَّمَه الْبَيانَ . ) * آگاهى به خود :كه . * ( بَلِ الإنْسانُ عَلى نَفْسِه بَصيرَةٌ . ) * القيامة ، 14 .آگاهى به خود :كو . * ( إقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسيباً . ) * الاسراء .تن ، حجاب چهرهء جان :كز . * ( فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطائَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديدٌ . ) * ق .كح . * ( لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسانَ فى كَبَدٍ . ) * ( ؟ ) .ايضاً وجدان اخلاقى :كط . * ( وَأوْحَيْنا إلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ . ) * جنبهء الهى و غيرعنصرى .ر . ك : شمارهء يط :ل . * ( وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسانَ من سُلالَةٍ من طينٍ . ثُمَّ جَعَلْناه نُطْفَةً فى قَرارٍ مَكينٍ . ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أنْشَأْناه خَلْقا اخَر فَتَبارَكَ الله أحْسَنُ الْخالِقينَ . ) * خواست بىنهايت :لا . * ( من كانَ يُريدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَه فيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريدُ . ) * اين آيه خواست بى نهايت انسان را بيان مىكند در دنيا .ظرفيت نامحدود و خواست بى نهايت :لب . همانطور كه در شماره 17 خواهيم گفت ، انسان از نظر خواسته بىنهايت است و در حدى متوقف نمىشود ، و امكان واردشدن بى نهايت در او هست . انسان موجودى سيرناشدنى است از ثروت ، زن ، مقام ، دانش ، قدرت ، عواطف عاليه . * ( لَهُمْ ما يَشاؤونَ فيها وَلَدَيْنا مَزيدٌ . يَوْمَ نَقولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلأْتِ وَتَقولُ هَلْ من مَزيدٍ . ) * بلكه انسان نه تنها از جهت خواسته و آرزو درحدى متوقف نمىشود ، از نظر خود علم هم ظرفيت نامحدود دارد . * ( وَقُلْ رَبِّ زِدْنى عِلْماً . ) * لج . اينكه خود واقعى انسان خداست و تنها با ارتباط با خداست كه انسان خود واقعى خويش را بازمى يابد ( رجوع شود به ورقه هاى « روح ، خود واقعى و خود خيالى » ، ايضاً ظهر ص 10 سخن اقبال درباره « من سرگردان اروپايى » .لد . فرديت انسان در قرآن . رجوع شود به شماره 11 سخن اقبال لاهورى .له . انسان برگزيده خداست : * ( ثُمَّ اجْتَبيه رَبُّه فَتابَ عَلَيْه وَهَدى ) * . طه ،