responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 229


و نيز در صفحه 95 به نقل از تقى الدين سبكى فرمايد : « . . . به اين اندازه بلكه به كمتر از اين آشكار مىشود افتراء كسى كه ادعا كرده : تمام احاديثى كه در باب زيارت وارد شده ساختگى است ، سبحان اللّه آيا او از خدا و رسولش درباره اين گفتار كه پيش از او هيچكس نگفته حيا نمىكند ؟ » خداوند متعال در قرآن كريم فرموده است : فمن أظلم ممّن كذب على اللّه و كذب بالصدق إذ جاءه ( 1 ) ، « پس كيست ستمكارتر از آنكه بست بر خدا دروغ و دروغ پنداشت راست را زمانى كه بيامدش . » امام حسين ( عليه السلام ) مىفرمايد :
فطوبى لعبد زارنا بعد موتنا * بجنّة عدن صفوها لايكدر بنابراين اين گونه اشعار از مثنوى مولوى ضالّه مضلّه است به تفصيل و ادلّه اى كه گذشت ، جهت تحقيق بيشتر به مراجع أصيل رجوع شود . و بدان اين و آنچه گذشت به قول خود مثنوى از اصول اصول اصول الدين و فقه اللّه الاكبر است و مىدانى اشعارى را كه درباره خلافت بنى عباس گفته ، كه متوكل عباسى از بين آنها از سرسخت‌ترين دشمنان علي و آل علي ( عليهم السلام ) است ، و او بود كه دستور داد قبر مطهر حضرت سيدالشّهداء ( عليه السلام ) را خراب و شيار كنند و از بين ببرند ، و هر كس به زيارت حضرتش مىرفت دستگير كرده ، يا او را مىكشت و يا با شكنجه‌هاى سخت آزار مىداد ( 2 ) ; و عجب است از سرسلسله اهل كشف و شهود و تصوّف محي الدين عربى كه متوكّل ملعون را جامع ولايت ظاهرى و باطنى مىداند . ( 3 )


1 - زمر 39 / 32 ; آيه شريفه دو طايفه از ستمكاران بزرگ را بيان مىكند ، الف : دروغ بر خدا ببندد . ب : حرف راست را تكذيب كند . در قرآن مجيد پانزده مرتبه لفظ اظلم ( به صيغه أفعل تفضيل ) تكرار شده و مجموعاً هفت طايفه را شامل است . 2 - دمع السجوم ترجمه نفس المهموم ، ص 323 . 3 - عارف و صوفى چه مىگويند ص 176 ; مؤلف اين كتاب دانشمند بزرگ و زاهد يگانه جامع المنقول و المعقول حاج ميرزا جواد تهرانى الأصل مشهدى المسكن و الخاتمه ، شاگرد بزرگ فقيه و متكلّم بزرگ و مشهور مرحوم آقاى ميرزا مهدى اصفهانى الاصل مشهدى المسكن و الخاتمه رحمهما اللّه مىباشد .

229

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست