responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 276


ذكرى كه از شاه نعمة اللّه ولى رسيده سئوال مىكنند مراجعه فرماييد ، مقام را گنجايش ذكر آن نيست .
صوفيه در نظر علماء دين مرحوم آية اللّه العظمى مرعشى نجفى در پاورقى احقاق الحق در ذيل بحث علاّمه در كشف الحق كه گفته است : « فى انّه تعالى لايتّحد بغيره » مىفرمايد : مصيبت تصوّف براى اسلام بزرگترين مصيبت بوده ، و خصوصاً درك مىكند كسى كه در مجالس اينان حاضر شود ، يا حداقل عكس و فتوگرافى اينان را كه در قونيه و غيرقونيه گرفته‌اند ببيند .
و مرحوم شيخ حر عاملى در « الاثنى عشريه » فرموده است : فتنة الصوفيّة من اعظم فتن الدينيّة » يعنى فتنه صوفيه از بزرگترين و فتنه انگيزترين گرفتاريهايى است كه به جامعه مسلمين رو آورده است .
شما خواننده محترم ابتدا به شرح حال صوفيه در كتب مربوط به آنها مثل تذكرة الاولياء و نفحات الانس مراجعه كنيد ، سپس علاوه بر كتب متقدّمين در ردّ آنان مثل تبصرة العوام سيد مرتضى رازى و كتب زمان صفويه مثل حديقة الشيعه مقدّس اردبيلى ، و ملاذ الاخيار ملامحمّد طاهر قمى ، و فرمايشات علاّمه مجلسى در آخر عين الحياة ، و خيراتيه مرحوم علاّمه محمّد على بهبهانى ، و كتب مرحوم فيض ( 1 ) مثل حقايق صفحه 135 به بعد و بشارة الشيعة صفحه 144 و كتاب وافى جلد 9 صفحه 144 ، و اواخر جامع الشتات مرحوم محقّق قمى صاحب قوانين الاصول ، و سفينة البحار محدّث قمّى در لغت « صوف » كه چكيده بحارالانوار در آنجا است . ( 2 ) علاوه بر


1 - خصوصاً كه به واسطه بعضى كلمات ايشان ، متصوّفه متأخّر ايشان را به خود منسوب مىدانند . 2 - و از كتب مهم دراين باب كتاب « الاثنى عشرية فى الردّ على الصوفيه » نوشته مرحوم شيخ حرّ عاملى است كه بارها از آن در اين كتاب ياد شده است ، و مرحوم صاحب حدائق فرموده : در اين كتاب هزار حديث در ردّ صوفيه وارد شده ، اعمّ از آنچه مستقيماً در ردّ آنها است ، و چه رواياتى كه به طور عموم دالّ بر ردّ آنان است ، مثل احاديث وارده در ردّ بدعتها و امثال آن .

276

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 276
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست