responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الحياة ( فارسي ) نویسنده : علي حكيمي    جلد : 1  صفحه : 22


5 - مرزبانى ، تكليف بزرگ با شناخت موضوعات ياد شده ، اهميّت بازگشت به متون اصيل قرآنى و حديثى ( و بلكه بايد گفت : جنبهء تكليفى اين بازگشت ) ، به خوبى درك مىشود ، و ضرورت عرضهء متون با دسته بنديها و تدوينها و فهميدنهاى مناسب و منظم ، در پاسخيابى براى مسائل نوين زندگى و تفكر بشرى و حيات انسانى ، به روشنى احساس مىگردد .
در چنين شرايطى ، وظيفهء مقدس و بزرگ مرزبانى « حقايق جاويد » رخ مىنمايد ، يعنى : رجوع مجدّد به اسلام اصيل و اصل اسلام ، و حقايق و معارف و برنامه ها و تربيتهاى دست نخوردهء آن ، به منظور عرضهء مجدّد اسلام جامع ، در صورت اصيل و سازندهء آن . و البته اين كار هنگامى به نتيجهء مطلوب خواهد رسيد ( و مرزبانى « حقايق جاويد » خواهد بود ) ، كه مسائل زندگى نوين ، و انسان نوين ، شناخته شود و مطرح باشد ، و پاسخ براى اين مسائل ( بدون هيچ جمود ) ، از متون اصلى ( بدون هيچ انحراف ) ، درآورده شود .
در اين كار سترك ، و وظيفهء حسّاس ، يك رجوع مجدد لازم است و يك عرضهء مجدّد . اكنون اگر بخواهيم اين هر دو امر موفقيّتآميز باشد بايد در « رجوع مجدّد به اسلام » ، نيازهاى انديشه اى و فكرى و قلمروهاى عملى و اقدامى زمان ملحوظ گردد ، و واقعيّت متحوّل و سرشار زمان فهم شود ، و در « عرضهء مجدّد اسلام » ، زمينه هاى شناختى و فكرى و احساسى مردمان و ملَّتها و اقوام و گستره هاى كردارى آنان در نظر باشد .
تأكيد بر لزوم رجوع خالص به متون براى آن است كه راه بر هر گونه سايش و فرسايش تعاليم والاى دين بسته گردد ، و زلال ناب و فطرى حياتبخش تعاليم مقدس كتاب خدا و كلام پيشوايان از هر گونه آميخته گشتن و كدر شدن مصون ماند . و تأكيد بر روش « رجوع » و « عرضه » و شرايط اين دو ، براى آن است كه تداوم خروش آفرين اين تعاليم شناختى و اقدامى ، در جانها و جامعه ها ، تضمين گردد .
حال مىخواهيم بگوييم كه تدوين و عرضهء كتاب « الحياة » گامى است « كوچك » ، در راه اين مقصد « بزرگ » ، و كوششى است در اين رجوع و عرضه ،

22

نام کتاب : الحياة ( فارسي ) نویسنده : علي حكيمي    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست