نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 26
قانونگذارى به تنهايى سعادت بشر را تأمين نمىكند . پس از تشريح قانون بايستى قوهء مجريهاى به وجود آيد . قوهء مجريه است كه قوانين و احكام دادگاهها را اجرا مىكند ؛ و ثمرهء قوانين و احكام عادلانهء دادگاهها را عايد مردم مىسازد . به همين جهت ، اسلام همانطور كه قانونگذارى كرده ، قوهء مجريه هم قرار داده است . « ولىّ امر » متصدى قوهء مجريه هم هست . < فهرس الموضوعات > سنت و رويه رسول اكرم ( ص ) < / فهرس الموضوعات > سنت و رويه رسول اكرم ( ص ) سنت و رويه پيغمبر اكرم ( ص ) دليل بر لزوم تشكيل حكومت است . زيرا : اولًا ، خود تشكيل حكومت داد . و تاريخ گواهى مىدهد كه تشكيل حكومت داده و به اجراى قوانين و برقرارى نظامات اسلام پرداخته ، و به ادارهء جامعه برخاسته است : والى به اطراف مىفرستاده ؛ به قضاوت مىنشسته ، و قاضى نصب مىفرموده ؛ سفرايى به خارج و نزد رؤساى قبايل و پادشاهان روانه مىكرده ؛ معاهده و پيمان مىبسته ؛ جنگ را فرماندهى مىكرده . و خلاصه احكام حكومتى را به جريان مىانداخته است . ثانياً ، براى پس از خود به فرمان خدا تعيين « حاكم » كرده است . وقتى خداوند متعال براى جامعهء پس از پيامبر اكرم ( ص ) تعيين حاكم مىكند ، به اين معناست كه حكومتْ پس از رحلت رسول اكرم ( ص ) نيز لازم است و چون رسول اكرم ( ص ) با وصيت خويش فرمان الهى را ابلاغ مىنمايد ، ضرورت تشكيل حكومت را نيز مىرساند . < فهرس الموضوعات > ضرورت استمرار اجراى احكام < / فهرس الموضوعات > ضرورت استمرار اجراى احكام بديهى است ضرورت اجراى احكام كه تشكيل حكومت رسول اكرم ( ص ) را لازم آورده ، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نيست ؛ و پس از رحلت رسول اكرم ( ص ) نيز ادامه دارد . طبق آيهء شريفه ، احكام اسلام محدود به زمان و مكانى نيست ، و تا ابد باقى و لازم الاجراست . [1] تنها براى زمان رسول اكرم ( ص ) نيامده ، تا پس از آن متروك شود و ديگر حدود و قصاص ، يعنى قانون جزاى اسلام ، اجرا نشود ؛ يا انواع مالياتهاى مقرر گرفته نشود ؛
[1] براى نمونه به آيات : 52 از سورهء ابراهيم ، 2 از سورهء يونس ، 49 از سورهء حج ، 40 از سورهء احزاب و 70 از سورهء يس .
26
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 26