responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 50


و استمرار پيدا كند و هرج و مرج روا نيست ، تشكيل حكومت لازم مىآيد . عقل هم به ما حكم مىكند كه تشكيلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانيم جلوگيرى كنيم ، اگر به نواميس مسلمين تهاجم كردند ، دفاع كنيم . شرع مقدس هم دستور داده كه بايد هميشه در برابر اشخاصى كه مىخواهند به شما تجاوز كنند براى دفاع آماده باشيد . براى جلوگيرى از تعديات افراد نسبت به يكديگر هم حكومت و دستگاه قضايى و اجرايى لازم است . چون اين امور به خودى خود صورت نمىگيرد ، بايد حكومت تشكيل داد ؛ چون تشكيل حكومت و ادارهء جامعه بودجه و ماليات مىخواهد ، شارع مقدس بودجه و انواع مالياتش را نيز تعيين نموده است ؛ مانند خراجات ، خمس ، زكات ، و غيره .
اكنون كه شخص معينى از طرف خداى تبارك و تعالى براى احراز امر حكومت در دورهء غيبت تعيين نشده است ، تكليف چيست ؟ آيا بايد اسلام را رها كنيد ؟ ديگر اسلام نمىخواهيم ؟ اسلام فقط براى دويست سال بود ؟ يا اين كه اسلام تكليف را معين كرده است ، ولى تكليف حكومتى نداريم ؟ معناى نداشتن حكومت اين است كه تمام حدود و ثغور مسلمين از دست برود ؛ و ما با بىحالى دست روى دست بگذاريم كه هر كارى مىخواهند بكنند . و ما اگر كارهاى آنها را امضا نكنيم ، رد نمىكنيم . آيا بايد اين طور باشد ؟ يا اين كه حكومت لازم است ؛ و اگر خدا شخص معينى را براى حكومت در دورهء غيبت تعيين نكرده است ، لكن آن خاصيت حكومتى را كه از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب ( ع ) موجود بود ، براى بعد از غيبت هم قرار داده است . اين خاصيت كه عبارت از علم به قانون و عدالت باشد ، در عدهء بىشمارى از فقهاى عصر ما موجود است . اگر با هم اجتماع كنند ، مىتوانند حكومت عدل عمومى در عالم تشكيل دهند .
ولايت فقيه اگر فرد لايقى كه داراى اين دو خصلت باشد به پا خاست و تشكيل حكومت داد ، همان ولايتى را كه حضرت رسول اكرم ( ص ) در امر ادارهء جامعه داشت دارا مىباشد ؛ و بر همهء مردم لازم است كه از او اطاعت كنند .
اين توهّم كه اختيارات حكومتى رسول اكرم ( ص ) بيشتر از حضرت امير ( ع ) بود ، يا اختيارات حكومتى حضرت امير ( ع ) بيش از فقيه است ، باطل و غلط است . البته فضائل

50

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست