نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 622
و بتحقيق كه در كتاب زيارات و در كتاب واقعه شهادت حضرت امام حسين صلوات الله عليه أنواع زيارات ذكر كردهام و اين زيارة را از آنها انتخاب كردم و در اين كتاب ذكر كردم چون به اعتبار اسناد اصحّ روايات بود نزد من اگر چه جمعى در اين دو سند هستند كه علماء رجال توثيق آنها نكردهاند و ليكن ممكن است كه صدوق بر أحوال ايشان مطلع باشد و ايشان ندانند يا آن كه اين دو زيارة متواتر شده باشد نزد أو چنان كه ثقة الاسلام نيز اين دو روايت را ذكر كرده است در كافى و حكم به صحت آن كرده است و مكرر مذكور شد ، و در فوايد تفصيل آن مذكور شد كه قانون قدما غير قانون متاخّرينست اگر چه رعايت قانون متاخّرين نيز مىكنند چنان كه مكرر در اين كتاب حكم بضعف روايت از جهة ضعف رواة كرده است و ليكن وجوه بسيار از جهة صحّت حديث داشتهاند و متاخّرين نيز گاه گاهى به طريقه قدما عمل مىكنند چنان كه علامّه در خلاصة الرّجال كرده است و جمعى بر أو بحثها كردهاند كه جرح و تعديل خلاصه مخالف قانون اوست و در واقع مخالفت با يك فرد دارد و أكثر ذكر كردهاند در بسيارى از اخبار كه اگر چه ضعيف است و ليكن ضعفش منجبر است به شهرت بين الأصحاب و همين زيارة كه ذكر كردهام تمام و كافى است . امّا زيارة قبور شهدا پس چون خواهى كه زيارة كنى قبور شهدا را پس بگو كه سلام الهى بر شما باد از جهة صبري كه كرديد در جهاد پس نيكو عاقبتى حاصل شد شما را كه آن بهشت عنبر سرشتست و اين زيارة وداع شهداست از غير روايت كناسى اگر چه در وداع شهدا نيز بود امّا ضرر ندارد بيشتر و ظاهرا غافل شده است چون با هم مذكور است . بدان كه زيارة يوسف كناسى زيارة كاملى است كه شيخان ذكر كردهاند اگر صدوق همان را ذكر مىكرد با وداع بهتر بود و ليكن چون راوي
622
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 622