responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 439


در وقوف و اشهر ميان أصحاب وجوب بودن است در مشعر از طلوع صبح تا طلوع آفتاب هم چنان كه در عرفات واجبست از ظهر تا شام و آن چه شرط است مسمى است كه اگر پيش از شام داخل عرفات شود و پيش از طلوع آفتاب داخل مشعر شود و قصد كند كه در عرفات يا مشعر مىمانم در حج اسلام حج تمتع از جهت آن كه واجبست از جهت رضاى حق سبحانه و تعالى ، و بعد از نيت لمحه بماند و عمدا بدر رود از عرفات يا مشعر حج أو صحيح است و ليكن گناه كار است ، و از جهة عرفات يك شتر مىدهد و از جهة مشعر يك گوسفند چنان كه گذشت و اگر عمدا هر دو را يا يكى از اينها را ترك كند اگر وقوف عرفاتست حجش باطل است و اگر وقوف مشعر است و شب در مشعر نمانده باشد به آن كه داخل مشعر نشده باشد حجش باطل است و اگر داخل شده باشد اگر چه لمحه‌اى باشد و قصد ماندن آنجا كرده باشد و بدر رفته باشد آثم است و يك گوسفند مىدهد و همچنين اگر قصد بودن نكرده باشد بنا بر روايات صحيحه اگر چه اندك ذكرى كرده باشد اما اگر از طرف أول تأخير كرده باشد عمدا عالما به آن كه آخر روز داخل عرفات شده باشد يا قريب به طلوع داخل مشعر شده باشد آثم است و كفاره نيست ، و أحوط آنست كه چون آفتاب زرد شود شروع كند در بار كردن و روانه شود و تا شام نشود از ميل حرم نگذرد و چون به مشعر رسد نماز شام و خفتن را بكند و نيت أقامت كند تا طلوع صبح ، و اگر در أول دخول در مازمين نيت بيتوته كند أولى است و همين كه مىداند كه از جهة رضاى أو آمده است كافى است ، و چون صبح شود نيت وقوف كند و بعد از آن نماز صبح را به جا آورد و دعايى بخواند اگر چه اندكى باشد و اگر بايستد و دعا كند تا قريب به طلوع بار كند و منتظر طلوع باشد و چون آفتاب طالع شود روانه

439

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 439
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست