نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 382
مخصوص تست اى خداوندى كه ترا شريك نيست پس از اين جهت به خدمت تو ايستادهام كه هر چه به گويى بكنم ، و پيشتر مذكور شد كه لك بعد از النعمة است و أكثر خواص و عوام بعد از و الملك مىگويند و در هيچ حديثي وارد نشده است كه لك بعد از ملك باشد ، و اين چهار تلبيه واجبست پيشتر مذكور شد كه أكثر علما اين زيادتى را واجب نمىدانند ، و ظاهر اين عبارت عبارت فقه رضويست ، و ظاهر رساله أعمش از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه : آنست كه اين زيادتى جزو تلبيه اربع است ، و مؤيدش است كه در جمع تلبياتى كه در جميع اخبار خاصه و عامه وارد شده است موجود است مگر يك حديث كه در آنجا زيادتى مذكور نيست ، و حديث معاوية بن عمار مجمل است و دلالت بر هيچ طرفي ندارد اگر چه أكثر به آن استدلال كردهاند بر نفى وجوب اين زيادتى بلكه دلالتش بر وجوب بيشتر است از عدم وجوب چون بعد از تلبيه كبيره فرمودهاند كه اگر بعضي از اين تلبيه را ترك كنى ضرر ندارد و ليكن أفضل آنست كه همه را به گويى . و بدان كه ناچار است از تلبيات اربعى كه در أول كلام مذكور شد و آن واجب است و همه پيغمبران آن را گفتهاند و لبيك ذا المعارج لبيك را بسيار بگو ، و لبيك ذا المعارج بعد از تلبيات اربع با زيادتى است و ظاهر كلام حضرت نفى وجوب باقي تلبيات است نه نفى وجوب زيادتى تلبيات اربع و شكى نيست بر كسى كه عارفست به أساليب كلام كه غرض نفى باقي است و ليكن مشكل است استدلال بر وجوب پس البتة ترك آن زيادتى نمىبايد كرد و اگر قصد وجوب و ندب آن نكند بهتر است . لبيك اى خداوندى كه مراتب عاليه را بهر كس در خور قابليت أو مىدهى در دار دنيا تا به جزاى آنها فايز گردانى ايشان را در دار عقبى يا آن كه هر كس را
382
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 382