responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 285


قوچى كشتند كه شاخ بلندى داشت يا شاخ دار بود و نظر در سياهى مىكرد و در سياهى راه مىرفت و فحل بود يعنى خصى نبود بلكه خصيه كوفته و ماليده نيز نه بود ، و نظر در سياهى و مشى در سياهى را چند معنى گفته‌اند يكى آن كه مراد از سواد علف زار باشد و از بعضي از اخبار اين معنى اظهر است چون در آنجا هست كه بول در سياهى مىكرد و پشكل در سياهى مىانداخت يا آن كه اين مواضع از آن سياه بود و باقي سفيد بود و به اين معنى نيز أحاديث بسيار وارد است يا آن كه كناية از فربهى باشد به آن كه سايه اش بزرگ بود كه در سايه خود راه مىرفت و در استحباب فربهى أحاديث متواتره وارد شده است < صفحة فارغة > [ قرباني كه شرائط را نداشته بوده ] < / صفحة فارغة > ( و قال علىّ صلوات الله عليه إذا اشترى الرّجل البدنة عجفاء فلا تجزى عنه و ان اشتريها سمينة فوجدها عجفاء اجزات عنه و في هدى المتمتّع مثل ذلك ) ( 1 ) و منقولست از حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه و به چهل و نه سند صحيح اين مضمون منقولست از عيص و محمد بن مسلم و منصور بن حازم و حلبى و غير ايشان از أحدهما صلوات الله عليهما كه هر گاه شخصي بدنه يا هدى يا قرباني بخرد به گمان لاغرى و لاغر در آيد از أو مجزى نيست و اگر به گمان فربهى بخرد و لاغر در آيد مجزى است و همچنين اگر به گمان لاغرى بخرد و فربه در آيد مجزى است ، و در هدى تمتع نيز چنين است چنان كه در صحيحه منصور است و خلافي نيست در اين مسأله نزد علماء < صفحة فارغة > [ قرباني از چند نفر ] < / صفحة فارغة > ( و سال محمّد الحلبيّ أبا عبد الله صلوات الله عليه عن النّفر يجزيهم البقرة فقال امّا في الهدى فلا و امّا في الأضحى فنعم ) ( 2 ) و در صحيح منقولست از حلبى كه گفت سؤال كردم از حضرت امام

285

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست