responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 167


عمره مذكور شده است و طواف نساء در آنها مذكور نيست و شكى نيست كه أحوط آنست كه در عمره مفرده البتة واقع سازد و اگر نكرده باشد نايبى بفرستد و اگر بميرد ولىّ از جهة أو قضا كند بانكه خود بكند يا نايبى بفرستد .
و قولي نقل نموده‌اند كه در عمره تمتع طواف نساء واجبست به اعتبار حديث كالصحيح سليمان بن حفص مروزى از فقيه كه امام على نقى است فرمودند كه هر گاه حج كند و داخل مكَّه شود به حج تمتّع و طواف كعبه را به جا آورد و دو ركعت نماز در عقب مقام إبراهيم عليه السلام به جا آورد و سعى كند ميان صفا و مروه و تقصير كند همه چيز بر أو حلال مىشود به غير از زنان كه از جهة حلال شدن ايشان طواف و نمازى مىبايد كرد و چون عبارت حديث بلفظ حج وارد شده است حمل كرده‌اند بر حج و شكَّى نيست در آن كه در حج طواف نساء هست اگر چه اطلاق حج مىكنند بر عمره تمتّع چون مربوط است به حج و ليكن بر سبيل مجاز است ، و تا قرينه نباشد لازم بلكه جايز نيست حمل بر معنى مجازى كردن و ليكن لفظ تقصير ظاهر است در عمره چون در حج حلق يا تقصير است و هر دو قبل از طواف است و ليكن أحاديث متواتره وارد شده است از صحيح و كالصحيح كه أئمة هدى صلوات الله عليهم فرموده‌اند كه در حج تمتّع سه طواف است و دو سعى و اگر طواف نسا واجب مىبود مىفرمودند كه چهار طوافست .
و در صحيح از محمد بن عيسى منقولست كه مخلَّد رازي به خدمت حضرت امام حسن عسكرى صلوات الله عليه عريضه نوشت و سؤال كرده بود از عمره مفرده و از عمره تمتّع كه آيا طواف نساء در هر دو واجبست حضرت فرمودند كه اما عمره مفرده طواف نسا دارد و امّا عمره تمتّع طواف نسا بر معتمر نيست . بلكه از اخبار بسيار ظاهر مىشود كه در عمره مفرده نيز

167

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 167
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست