responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 592


و اين مداوا مخصوص نيست به حالت احرام بلكه هميشه نافع است خصوصا پيه و چربى گوشت از مشايخ چنين دارم كه بعد از خوردن اگر دستها را بهم مالد هر گاه طعام چربى خورده باشد و بعد از آن اگر با آب گرم بشويد بهتر است و در آب سرد نيز نافع است ، و قريب به پنجاه سال است كه بر اين مداومت نموده‌ام و دستم نتركيد با آن كه قبل از اين عمل هميشه به تركيدن دست مبتلا بودم و تعليم بسيار كس نمودم و همه منتفع شدند ، و همين معنى از أمثال اين حديث مستنبط مىتواند شد و اگر بنده هر كارى را بقصد أطاعت شارع به جا آورد بر هر فعلى مثاب خواهد بود .
< صفحة فارغة > [ حنا گذاشتن ] < / صفحة فارغة > ( و روى محمّد بن الفضيل عن أبي الصّباح الكنانىّ قال سالت أبا عبد الله صلوات الله عليه عن المرأة أرادت ان تحرم فتخوّفت الشّقاق و تخضّبت [ يا ] تخضب بالحنّاء قبل ذلك ؟ قال ما يعجبني ان تفعل . ) ( 1 ) و در تهذيب تخضب است و تخضب نيز به آن معنى است و كالصحيح منقولست از إبراهيم بن نعيم كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از حال زنى كه خواهد احرام بگيرد و ترسد كه دستش بتركد آيا پيش از احرام حنّا مىتواند بست بر دست از جهة تركيدن دست حضرت فرمودند كه مرا خوش نمىآيد چون حنا بو دارد و مىماند بعد از احرام و محتمل است كه كراهت به سبب اين باشد كه حنا بر دست بستن زينت است و در احرام مطلوب نيست .
يا آن كه شبيه است به افعال زنان و از اين سبب جمعى حنا بر دست بستن را بدعت مىدانند .
و شيخ بهاء الدين محمد رحمه الله معنى آخر را ترجيح مىدادند و مىفرمودند كه مردان را خوب نيست حنا بر دست بستن بلكه حرامست چون

592

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 592
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست