responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 582


خود مىبندد كمربندى را كه نفقه اش در آنجاست و نيكو مىبندد زيرا كه چيزيست كه سبب اتمام حجست كه اگر ببرند حج أو تمام نخواهد شد و در راه هلاك مىشود ، يا آن كه حفظ نفقه واجبست و ترك واجب حجرا از كمال مىاندازد .
و اين عبارت اظهر است كه حضرت باقر صلوات الله عليه حال محرم را گويد ، و ظاهرا لفظ يقول بعد از عليه از نساخ افتاده باشد و متعارف نبود كه أئمة هدى صلوات الله عليهم زر در كمر بندند : هميشه ايشان و كلاه داشتند و عبارت علل نيز خوبست اگر از نساخ چيزى نيفتاده باشد و عبارت چنين است كه أبو بصير گفت سؤال كردم از حضرت كه آيا محرم كمربندى را كه نفقه أو در آنجاست بر كمر مىتواند بست حضرت فرمودند كه خوب نگاه دارد كه نفقه از تمام حج اوست و ممكن است كه دو حديث باشد و ليكن بعيد است و ضبط كلينى متّبع است رضى الله تعالى عنه و عنهم .
و در صحيح از يعقوب بن شعيب منقولست كه گفت از آن حضرت صلوات الله عليه سؤال كردم از محرم كه شاهيها را در جامه اش مىبندد حضرت فرمودند كه بلى كمربند و هميان نيز مىتواند برداشت .
و كالصحيح منقولست از آن حضرت صلوات الله عليه كه باكى نيست در پوشيدن انگشترى محرم را .
و كلينى بعد از اين گفته است كه در روايتي ديگر وارد است كه از جهة زينت نپوشد و آن روايت كالصحيح است از مسمع از آن حضرت صلوات الله عليه ، و از تعليلات آينده در سرمه و آينه نيز ظاهر مىشود كه از جهة زينت خوب نباشد .
و در صحيح از محمد بن إسماعيل بن بزيع منقولست كه گفت حضرت

582

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 582
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست