responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 576


نمىتواند حرير محض را پوشيدن كه چيزى به آن مخلوط نباشد مانند پنبه و كتان و خز و نقره اما جامهء كه از كرك خز بافته باشند يا علم جامهء حرير محض باشد در حالت احرام مىتواند پوشيد و اگر مردى بر أو بگذرد جامه اش از پيش رو نگاه دارد تا آن نامحرم بگذرد و دست خود را از پيش رو نگاه ندارد كه مانع آفتاب شود و جامه مىتواند پوشيد ، و عامه مىگويند كه جامه خز ابريشم دارد ابريشم كه با خز ممزوج باشد ضرر ندارد و آن چه مكروهست حرير خالص است ، و ظاهر اين حديث حرمت حرير محض است زنان را و چون معارض دارد حمل بر كراهت مىتواند كرد به قرينه جز و آخر و احتياط در تركست .
( و سأله أبو بصير المرادىّ عن القزّ تلبسه المرأة في الاحرام قال لا باس انّما يكره الحرير المبهم . ) ( 1 ) و كالصحيح منقول است از أبو بصير كه گفت از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه سؤال كردم از جامه كه كج داشته باشد زن در حال احرام مىتواند پوشيد حضرت فرمودند كه باكى نيست آن چه بد است حرير محض است و ظاهر آخر حديث آنست كه مخلوط باشد و محتمل است كه مراد اين باشد كه در كج احرام مىتوان گرفت يا در حال احرام جامه كجينه مىتواند پوشيد و ابريشم خالص نمىتوان پوشيد و گذشت حديث مرسلى كه كج و ابريشم يك حكم دارد و ظاهر اخبار بسيار آنست كه فرق هست .
( و سأله يعقوب بن شعيب عن المرأة تلبس الحلىّ قال تلبس المسكة و الخلخالين . ) ( 2 ) و در صحيح منقولست از يعقوب كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از زن كه آيا زرينه آلات مىتواند پوشيد

576

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 576
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست