نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 565
نمىگذارد كه فراموش كند بخلاف جاهل و ظاهر است كه مراد از عالم متقى است و كسى كه تقوى ندارد عالم نيست چنانكه در قرآن مجيد در بسيار جائى وارد است اين مضمون . و به همين مضمون در صحيح از يعقوب از آن حضرت صلوات الله عليه نيز منقولست و طيلسان جامه ايست مانند ياپونچى و ظاهرا مخيط بوده است و الحال بالا پوش أهل هند است طيلسان مخيط است أحوط آنست كه مخيط نباشد و تا ضرورت سرما نباشد أحوط آنست كه نپوشد و اگر پوشد بندها را از آن بشكافد و أولى آنست كه آن چه بر دور آن دوخته است آن را نيز بشكافد . < صفحة فارغة > [ احرام در جوراب و كفش ] < / صفحة فارغة > ( و سأله رفاعة بن موسى عن المحرم يلبس الجور بين فقال نعم و الخفّين إذا اضطرّ إليهما . ) ( 1 ) و در صحيح منقولست از رفاعه كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از محرم كه آيا جوراب مىتواند پوشيد فرمودند كه بلى جوراب مىتواند پوشيدن و موزه نيز مىتواند پوشيد هر گاه مضطر شود بهر دو ، و اين دو احتمال دارد . يكى از آن كه ضمير راجع به خفّين باشد و ديگر آن كه راجع باشد به جوربين و خفّين و مؤيد ثاني است صحيح حلبى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه هر محرمى كه كم شود نعلين أو و نعلين نداشته باشد مىتواند موزه ها را پوشيدن هر گاه ضرور باشد كفش پوشيدن و جورابها را نيز مىتواند پوشيد هر گاه ضرور شود پوشيدن آن و چون ظاهر بحسب متعارف اين بوده است كه نعل عربى مىپوشيدهاند علما تجويز
565
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 565