نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 499
أصحاب متابعت صدوق نمودهاند اگر چه در أكثر أحاديث صحيحه وارد نشده است و تلبيه كه ذكر كرده است در أحاديث صحيحه خاصه و عامه به همين عنوانست ، و بغير اين عبارت در تلبيه در هيچ حديث نديدهام و بعضي أصحاب نقل كردهاند بغير اين عبارت و ظاهر آنست كه ديده باشند بعضي از قدماي أصحاب را و متأخران متابعت ايشان نموده باشند . و ما مكلفيم به آن چه بما رسيده است و در باب تلبيه مذكور خواهد شد ديگر طوافست أعم از حج يا عمره و أعم از طواف فريضة و طواف نسا چنانكه در رساله هر سه را ذكر كرده است كه فريضة است و خواهد آمد . ديگر دو ركعت نماز طوافست كه بعد از طواف نزد مقام إبراهيم به جا مىآورد . و ديگر سعى است ميان صفا و مروه أعم از حج و عمره ديگر . وقوف در مشعر الحرام است كه در حج به جاى مىآورد . ديگر هدى تمتع است و بعد از اين آن حضرت نقل نموده است كه اما وقوف در عرفات پس آن سنتي است واجبه و سر تراشيدن سنت است و رمى جمار سنت است . ( و قال الصّادق صلوات الله عليه الوقوف بعرفة سنّة و بالمشعر فريضة و ما سوى ذلك من المناسك سنّة . ) ( 1 ) و ظاهرا تتمه خبر أعمش است كه نقل بالمعنى كرده است و در مرسله ابن فضال نيز واقع شده است از آن حضرت باين عبارت كه آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه وقوف در عرفات سنت است و در مشعر فريضة است و ما سوى كلام صدوقست كه سابقا مذكور شد از كتاب أعمش كه حضرت فرمودند كه حلق و رمى سنت است و باين عبارت ادا گرد چون بيتوته منى در سه شب يا دو شب هست و اكل از ذبيحه و غير آن نيز هست كه همه در مواضع خود مفصلا خواهد آمد إن شاء الله تعالى و سنت است يعنى وجوب وقوف در عرفات از قرآن ظاهر نمىشود بلكه از سنت نبي صلَّى الله عليه و آله ظاهر شده است ، و ممكن است كه صدوق از فرايض حج و بس را در اينجا ذكر كرده باشد ، و فرائض عمره را ذكر نكرده باشد چون بعد از اين ذكر خواهد كرد و ليكن بعيد است .
499
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 499