responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 43


صحراى عرفات و قريب بمازمين كه ما بين دو كوه است كه مراد اين باشد كه أول داخل حجاب حرم مىشوند و بعد از آن داخل ما زمين مىشوند كه مجموع مشعر در ميان دو كوه است پس چون زيارة كنندگان كعبه اراده زيارة كردند ايشان را در آن در يعنى فضاى در خانه كه عرفاتست باز داشتند كه تضرع و زارى كنند تا آن كه رخصت دهند ايشان را كه داخل شوند در حجاب دويم كه مشعر است پس ايشان را در آنجا باز مىدارند تا تضرع و زارى كنند و گناهان ايشان را بيامرزند پس چون حق سبحانه و تعالى تضرع و زارى ايشان را ديد بر ايشان رحم كرد و فرمود كه پيشتر آيند در منى و قرباني خود را بكشند و به سبب اين كشتن نيز ايشان را قربى حاصل شود به آن كه خالصا لوجه الله بكشند و چون قرباني را كشتند و ازاله كردند از خود چركينهاى صوري را به آن كه سر بتراشند و شارب بگيرند و ناخن بگيرند و چون اينها واقع شد كه از چركنيت گناهان در عرفات و مشعر پاك شدند و از چركنيت صوري در منى پاك شدند چون همه حجاب بودند و از همه پاك شدند حق سبحانه و تعالى ايشان را رخصت داد كه بيايند به زيارة خانه با طهارت به غسل و وضو يا پاكى از گناهان بودند و غير آن راوي مىگويد كه عرض نمودم كه چرا در أيام تشريق روزه مكروه است يعنى حرامست چون در منىاند بلكه ناسكند بحج حضرت فرمودند كه جمعى كه بحج رفته‌اند به زيارة خانه أو رفته‌اند و مهمان حق سبحانه و تعالىاند و خوب نيست روز گرفتن مهمان در خانه مهماندار چنانكه گذشت ، و صدوق در ميان اين حديث حديثي نقل كرده است و باز سر حديث أول مىرود و آن را تمام مىكند كه مرويست كه اين سه روز أيام خوردن و آشاميدن و جماع كردنست و منافاتى نيست ميان هر دو بلكه مؤيد حديث أول است زيرا كه چون مهمانند ايشان را رخصت همه چيز دادند .

43

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست