نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 369
نيز روايت كرده است و زراره گفت كه آن حضرت فرمودند كه اسبان وحشى بودند در بلاد عرب ممكن است كه اسبان عربى وحشى بوده باشد پيش از آن حضرت ، و مردمان بر يابو سوار مىشدند پس حضرت إبراهيم و إسماعيل پيهاى خانه كعبه معظمه را بلند كردند خطاب به ايشان رسيد كه گنجى به شما مىدهم كه به كسى پيش از شما ندادهام و در همه كتب چنين است كه ايشان بالا رفتند بر جياد كه آن كوه أبو قبيس است و هر دو ندا كردند كه بياييد البتة بياييد پس هر اسبى كه بود منقاد ايشان شدند و موى پيشانى خود را بدست ايشان دادند يعنى اسبها مىآمدند و موى پيشانى اسبان را مىگرفتند و به مردمان مىدادند و از اين جهت اسبان را جياد مىنامند . و بروايت ابن عباس منقاد شدند و تا حضرت سليمان كسى متصرف نشد و سليمان گرفت ايشان را و به مردمان داد . و ابن عباس [ سند ظ ] به حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله نرسانيده است ممكن است كه از تواريخ گفته باشد و اين حديث كه از حضرت معصوم است اظهر است چون در اخبار وارد شده است كه حضرت داود أسب داشتند و به ميراث به حضرت سليمان رسيده و پيش گذشت در مبحث نماز
369
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 369