نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 203
حج تمتع نخواهى آورد و ايمان بيكى از آن چه پيغمبر آورد نياوردن به اتفاق شيعه و سنى كفر است و حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه به جانب يمن رفته بود و حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله آن حضرت را طلبيده بودند چون به خانه آمدند ديدند كه حضرت فاطمه محل شدهاند از حضرت فاطمه رسيدند كه سبب احلال چيست گفت پدرم فرمودند ، پس حضرت أمير المؤمنين به نزد حضرت رسول خدا صلَّى الله عليه و آله آمد كه بپرسد كه چه نازل شده است و اندك عتابى با حضرت فاطمه داشت كه محل شده بود و اين عبارت در أحاديث ما نيست كه « محرشا على فاطمه عليها السّلام عامه ذكر كردهاند پس حضرت فرمودند كه من چنين امر كردهام كه محل شوند و احرام حج بگيرند و به عرفات روند يا علي چه نحو احرام گرفتى حضرت فرمودند كه من در حين تلبيه آواز خود چنين بلند كردم كه احرامى به مثل احرام رسول الله صلَّى الله عليه و آله مىگيرم پس حضرت رسول صلَّى الله عليه و آله فرمودند كه يا علي تو نيز بر احرام خويش باش مثل من ، و تو در هدى با من شريكي و حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله صد شتر رانده بودند از جهة أمير المؤمنين سى و چهار شتر و به روايتي سى و شش ، و از جهة خود شصت و شش يا شصت و چهار و بعضي از روايات چنين است كه حضرت أمير المؤمنين با خود آورده بودند سى و شش يا سى و چهار را ممكن است كه هر دو واقع باشد و ليكن اظهر آن است كه تقيه واقع شده است چون عامه نمىخواهند كه اين شرف از على باشد كه هدى أو را حضرت رانده باشد . و على اى حال حضرت رسول صد شتر بدست مبارك خود نحر فرمودند و از هر شترى پاره از گوشت برداشتند و درد يكى جوشانيدند و از
203
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 203