نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 157
بعضي را سابق و لاحق ، و بنا بر اين هر دو اين دو حالت را دارند و اين معنى اظهر است و يا آن كه لفّ و نشر غير مرتب باشد كه معتمر مثل أول باشد و حاجى مثل دويم يا بر عكس و اين بعيد است كه معتمر بهتر از حاجى باشد بلكه اين دو حالت مىدارند گاهى و بعضي چنيناند و بعضي چنان با آن كه مىخواهى بگو چنيناند و مىخواهى بگو چنان چنانكه در تشبيه « * ( أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ ) * » گفتهاند . < صفحة فارغة > [ حاجى بر سه دسته است ] < / صفحة فارغة > ( و الحاجّ على ثلاثة أصناف فأفضلهم نصيبا رجل يغفر له ما تقدّم من ذنبه و ما تاخّر و وقاه الله عذاب القبر و امّا الَّذى يليه فرجل غفر له ذنبه ما تقدّم منه و يستأنف العمل فيما بقي من عمره و امّا الَّذى يليه فرجل في أهله و ماله ) ( 1 ) و كالصحيح منقولست از جابر از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه كه حاجيان سه طايفه مىشوند يك طايفه كه نصيب ايشان از همه بهتر است شخصي است كه گناهان گذشته و آينده أو را مىآمرزند و حق سبحانه و تعالى أو را از عذاب قبر نگاه مىدارد و اما آن كه بعد از اين است در فضيلت و بهره كسى است كه گناهان گذشته أو را آمرزيدهاند و عمل را از سر مىگيرد در بقيه عمر و اما آن كه بعد از اين است شخصي است كه أهل و مالش محفوظ است ( و روى انّه هو الذي لا يقبل منه الحجّ ) ( 2 ) و كالصحيح منقول است از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه كمترين چيزى كه حاجى برمىگيرد كه حجش را قبول نكردهاند آن است كه أو و أهل و مالش محفوظ باشند پرسيدم كه به چه عنوان محفوظ ماند فرمودند كه باين عنوان كه اگر در خانه خود مىبود چه بر سر أو مىآمد
157
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 157