نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 696
صلوات الله عليه فرمودند كه هر گاه شخصى يك روز اعتكاف كند و شرط نكرده باشد بيرون مىتواند آمد كه فسخ كند اعتكافش را كه اگر دو روز بماند و شرط نكرده باشد پس نمىتواند كه فسخ كند اعتكافش را كه اگر شرط كرده باشد فسخ مىتواند كرد و عدم فسخ در صورت عدم شرط است تا بگذرد يعنى سه روز در بعضى از نسخ يعنى هست و ظاهرا تصحيف يمضى يعنى كردهاند و جزو حديث كردهاند چون در كتب حديث نيست و اگر باشد مىبايد كه در نسخه يافت شود يمضى فقط و نيست و ظاهرا اين حديث و امثالش آن است كه چون دو روز اعتكاف كنند روز سيم واجب مىشود اگر اعتكاف سنت باشد و اگر واجب باشد در وجوب بهم مىرساند كه اگر در روز سيم اعتكاف واجب جماع كند دو كفاره اش بايد داد بنا بر احتمالى . < صفحة فارغة > [ اعتكاف بيش از سه روز ] < / صفحة فارغة > ( و روى ابو ايّوب عن ابى عبيدة عن ابى جعفر صلوات الله عليه قال المعتكف لا يشمّ الطَّيب و لا يتلذّذ بالرّيحان و لا يمارى و لا يشترى و لا يبيع قال و من اعتكف ثلاثة ايّام فهو يوم الرّابع بالخيار ان شاء زاد ثلاثة اخرى و إن شاء خرج من المسجد فان اقام يومين بعد الثّلاثة فلا يخرج من المسجد حتّى يتمّ ثلاثة ايّام اخر ) ( 1 ) و به اسانيد صحيحه و كالصحيحه منقول است كه حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه فرمودند كه شخصى كه اعتكاف كند بوى خوش را بو نكند و لذت از گل نيابد هر گلى كه باشد و مجادله نكند و بعضى استثنا كردهاند مجادله در علوم دينيه را و استثنا ظاهر نيست بلكه اظهر آن است كه اهتمام در عدم آن بيشتر است و مفاسدى كه از آن بر ابحاث علماء مترتب مىشود زيادتى دارد بر مفاسد شراب و بيع و شرا نكند و حضرت فرمودند كه هر كه سه روز اعتكاف
696
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 696