responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 6  صفحه : 682


نمازش نيز صحيح نيست هر گاه صلوات بر نبى و آل او نفرستد و چرا روزه اش تمام نيست زيرا كه حق سبحانه و تعالى ابتدا به زكات فطر كرده است پيش از نماز تا بندگان بدانند كه چون روز عيد روز جايزه است و ثواب روزه را بعد از نماز عيد مىدهند و تا نماز مقبول نشود ثواب روزه را نمىدهند و تا فطره را ندهند نماز را قبول نمىكنند و مع هذا فرموده است كه بتحقيق و درستى و راستى و اين قد بمنزله قسم است كه فلاح و رستگارى كسى دارد كه زكات فطر را بدهد و در وقت رفتن به مصلَّى خداوند خود را ياد كند به نحوى كه گذشت و محتمل است كه مراد از آن همين ذكر باشد در عقب نماز شام و خفتن و صبح با ذكر رفتن به مصلَّى پس از آن نماز عيد را به جا آورد .
و قريب باين مضمون در تفسير همين آيه در حسن كالصحيح از حضرمى منقول است از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه و على بن ابراهيم ذكر كرده است كه مراد از نماز نماز عيد ماه رمضان و قربان هر دو است و اظهر آن است كه نماز عيد قربان از آيه * ( فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ) * بيرون مىآيد و دلالت مىكند بر آن كه نماز عيد را پيش از قربانى به جا آورند و با اخلاص به جا آورند بلكه اظهر آن است كه همه نمازها خصوصا نماز عيد را خالص از جهة رضاى حق سبحانه و تعالى به جا آورد و بعد از آن قربانى كن يا در وقت تكبيرات صلاة دستها را تا محل نحر كه كو گردنست بالا برو اين معنى نيز در صحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه وارد شده است و ممكن است كه هر دو مراد باشد خصوصا در نماز عيد كه نه تكبير زياده مىشود پنج تكبير در ركعت اولى و چهار در ثانيه

682

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 6  صفحه : 682
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست