نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 533
صلى الله عليه و آله مؤمنات نساء خود را امر فرمودند كه قضاء روزه كنند و نماز را قضا نكنند بعد از زمان حيض و حضرت همان حديث را بيان فرموده باشند و از جهة تقيه حكم مستحاضه را بيان نكرده باشند چون ايّام ماه رمضان بعضى حايض بوده است و بعضى مستحاضه و علما جزو اول آن را عمل كردهاند و از اين حديث استدلال نمودهاند بر آن كه استحاضه نيز مشروط است به غسل هر جا كه غسل بايد و آن متوسطه و كثيره است پس مستحاضه مىبايد كه پيش از صبح غسل كند تا صبح را طاهر دريابد ، و بعضى گفتهاند كه غسل از جهة نماز كافى است و ظاهر آن است كه غسل صبح و ظهر و عصر از جهة صحت صوم كافى باشد و احتياج به غسل شب نيست مگر از جهة روز آينده در صورتى كه غسل پيش از صبح را واقع نسازد و صبح را بى غسل دريابد ممكن است كه غسل شب را دخلى در صحت باشد پس احوط آن است كه اگر نكرده باشد آن روز را قضا كند و احتياط تمام آنست كه در مستحاضه در ماه رمضان غسل را پيش از صبح قريب به صبح واقع سازد و احوط آنست كه اگر از جهة نماز شب غسل كرده باشد و زمانى گذشته باشد و خون بسيار آمده يا نيامده باشد كه اعادهء غسل كند پيش از صبح و از جهة نماز صبح وضوئى نيز احتياطا بسازد و متوسطه نيز از جهة ظهر و عصر غسلى و از جهة مغرب و عشا غسلى ديگر به جا آورد چون احاديث بسيار وارد شده است كه دال است بر آن كه حكم متوسطه و كثيره متحد است و همهء احكام در باب استحاضه گذشت . < صفحة فارغة > [ حكم مستحاضه ] < / صفحة فارغة > ( و روى عن سماعة قال سالت ابا عبد الله صلوات الله عليه عن المستحاضة قال تصوم شهر رمضان الَّا الايّام الَّتى كانت تحيض فيهنّ ثمّ تقضيها من بعد )
533
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 533