نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 102
همه عابد شويد چيزى بر پادشاهى او نمىافزايد با آن كه چنين است فرموده است كه اول صدقه بدست من مىآيد يعنى غرض از تصدق رضاى الهى است پس مىبايد كه شما را بر فقيران منتى نباشد و مىبايد كه رغبت شما در آن عظيم باشد چون خداوند شما مىگيرد و مىبايد كه هر چه نفيس تر باشد به او بدهيد و مىبايد كه غرضى بغير از رضاى او نداشته باشيد و در اين امر مبالغه شده است كه بعد از دادن از او بگيريد و ببوسيد و بر چشم گذاريد و به سايل دهيد كه گويا بدست او رسيده است كه چون از جهة رضاى او دادهايد گويا بدست او دادهايد . و بايد كه مطلقا اين ظواهر در خاطر كسى خطور نكند كه دغدغه كفر مىشود و اگر اعتقاد باين ظواهر كند البته كافر است بلى محتمل است كه بد نباشد كه با خود گويد كه من نمىفهمم اين عبارات را كه مراد الهى از اينها چيست اگر معصوم نفرموده باشد يا نهايت ظهور نداشته باشد چنانكه در اينجا ظاهر است كه دست ديگر در ميان در نيامد مگر آن كه توجيه كند كه مراد از دست خدا دست فرشتگان است به نحوى كه جزم داشته باشد كه ظاهرش مراد نيست و اين توجيهات بر سبيل احتمال باشد اما كسى كه عارفست بلغت عرب و عجم مىداند كه امثال اين مجازات شايع است چنانكه مىگويند دست پادشاهان بالاى دستهاست و مراد ايشان قوت و شوكت است يا احسان و انعام < صفحة فارغة > [ صدقه هفتاد بلا دفع مىكند ] < / صفحة فارغة > ( و قال صلوات الله عليه الصّدقة باليد تقى ميتة السّوء و تدفع سبعين نوعا من انواع البلاء و تفكّ عن لحيي سبعين شيطانا كلَّهم يأمره ان لا يفعل ) ( 1 ) و در صحيح از عبد الله منقول است كه آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه تصدق بدست خود دادن نگاه مىدارد از مرگ بد و دفع مىكند هفتاد
102
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 102