نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 339
بر زن محاذى سينهء او مىايستد . و پيشتر گفت كه در نماز بر ميت امام محاذى سر ميت مىايستد پس ظاهر مىشود كه مرادش از آن عبارت مرد است . و در حديث حسن كالصحيح از حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه منقولست كه هر كه نماز بر زن كند در برابر ميان زن نايستد بلكه محاذى سينهء او بايستد و هر كه نماز بر مرد كند بايد كه محاذى ميان او بايستد . و در حديث قوى از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه منقول است كه حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله محاذى ناف مرد مىايستادند و زنان را محاذى سينه مىايستادند . و در حديث قوى كالصحيح از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه كه فرمودند كه هر گاه نماز كنى بر زن محاذى سر او بايست و چون نماز بر مرد كنى محاذى سينه او بايست . و در حديث موثق كالصحيح از سماعه مرويست كه از آن حضرت سؤال كردم كه هر گاه جنازه هاى مردان و زنان جمع شود چه كنند حضرت فرمودند كه مرد را مقدم مىدارند قريب به امام و زن را پس تر مىگذارند اندكى نزد پايهاى مرد و امام محاذى سر ميت مىايستد و بر هر دو نماز مىكند و محتمل است كه مراد از ميت زن باشد و بر تقديرى كه مرد مراد باشد در صورت اجتماع چنين واقع شده و در صورت انفراد احاديث سابقه وارد شده است . و صدوق در كتاب خصال بسند قوى ذكر كرده است از جابر از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه در احكام زنان كه حكم زنان مخالف حكم مردان است و در آخر آن خبر ذكر كرده است كه اگر نماز بر زن كنند محاذى سينه او بايستند و بر مرد كه نماز كنند محاذى سر او بايستند و ظاهرا جزو خبر باشد . و محتمل است كه بعد از ذكر خبر سابق از اخبار ديگر خصايص زن را
339
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 339