نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 24
و جوابش اينست كه ايشان قادرند كه مسلمان شوند و عبادت را به جا آورند مثل محدث كه مكلف است به عبادات و مع هذا با حدث نماز نمىتواند كردن و ليكن ممكن است او را ازاله حدث و بنا بر عقل شوم او مىبايد كه محدث نيز مكلف نباشد با آن كه ابو حنيفه قايل است به تكليف ما لا يطاق چون بنده را فاعل فعل خود نمىداند و فعل بنده را از حق سبحانه و تعالى مىداند و جواب بهلول او را مشهور است پس ممكن است كه اين حديث تقية وارد شده باشد . و على اى حال خلافى نيست در آن كه اگر سبب شهوت باشد حرامست از كفار نيز هم چنان كه اگر ملعونى با الاغ جمع شود و از اين معنى حظ داشته باشد و نظر كردن به فرج آن سبب وطى او شود نظر كردن از باب مقدمه حرام خواهد بود . و احاديث عامه واقع شده است كه حضرت لعنت فرموده است آن كسى را كه نظر كند به عورت ديگران و آن كسى را كه عورت خود را باز گذارد كه ديگران نظر به آن كنند و علامه در منتهى نقل خلاف نكرده است حتى از صدوق و نخواسته است كه اين مذهب را نسبت به صدوق دهد مبادا سبب طعن سنيان شود بر شيعيان و الله تعالى يعلم . < صفحة فارغة > [ حمام بهترين و بدترين خانه است ] < / صفحة فارغة > ( وقال امير المؤمنين صلوات الله عليه نعم البيت الحمّام يذكر فيه النّار و يذهب بالدّرن . و قال صلوات الله عليه بئس البيت الحمّام يهتك السّتر و يذهب بالحياء . و قال الصّادق صلوات الله عليه بئس البيت الحمّام يهتك السّتر و يبدى العورة ، و نعم البيت الحمّام يذكَّر حرّ النّار ) و آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه نيكو خانه ايست حمام از آن جهت كه به ياد مىآورد آتش جهنم را و چرك بدن را مىبرد و اين كس پاكيزه
24
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 24