نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 19
غرض اين باشد كه بارى در حمام نخورند كه با حرمت خوردن ضرر نيز دارد از براى بدن و هر چند كمتر خورند بهتر است و الله تعالى يعلم . < صفحة فارغة > [ خواندن قرآن در حمام ] < / صفحة فارغة > ( ولا باس بقراءة القرآن فى الحمّام ما لم ترد به الصّوت اذا كان عليك مئزر ) و باكى نيست در خواندن قرآن در حمام ما دام كه غرضش صدا نباشد هر گاه لنگ داشته باشى چون غالب اوقات برهنه مىبودهاند و لنگ نمىبستهاند بنا بر اين نهى از خواندن قرآن نظر به ايشان واقع شده است كه به سبب خواندن مردمان متوجه ايشان مىشدهاند و نظر به عورت ايشان مىكردهاند . و همچنين جمعى كه خوش آوازند همين كه داخل حمام مىشوند ايشان را ميل به غنا و سرود مىشده است و الحال نيز چنين است چنان كه مشهور است كه حمام ساز بزرگ است و قرآن مىخواندهاند بعنوان دو بيتى و سرود منع واقع شده است و هر گاه اين دو وجه نباشد خواندن قرآن در حمام خوبست چنان كه در حديث صحيح از على بن يقطين و حديث صحيح از محمد بن اسماعيل بن بزيع وارد است كه از حضرت امام موسى كاظم و حضرت امام رضا صلوات الله عليهما سؤال كردند كه شخصى كه در حمام قرآن بخواند يا جماع كند چونست فرمودند كه باكى نيست . و در حديث حسن كالصحيح از حلبى منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه باكى نيست كه شخصى در حمام قرآن بخواند هر گاه غرضش رضاى الهى باشد و غرضش اين نباشد كه ببيند خوش مىخواند . و در حديث موثق كالصحيح از ابو بصير منقول است كه از آن حضرت سؤال كردم از خواندن قرآن در حمام حضرت فرمودند كه اگر لنگ بسته باشى اگر خواهى كل قرآن را بخوان و عبارت متن عبارت فقه رضوى است .
19
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 19