responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 668


يوما لأنّ اسماء بنت عميس نفست بمحمّد بن ابى بكر فى حجّة الوداع فامرها رسول الله عليه و آله ان تقعد ثمانية عشر يوما ) و هر گاه زنى بزايد و خونش آيد ده روز ترك نماز مىكند مگر آن كه خونش بند شود پيش از ده روز كه بعد از آن نماز مىكند پس اگر خونش مستمر شود يعنى از ده روز در گذرد ترك مىكند نماز را تا هجده روز اگر خونش آيد زيرا كه اسماء بنت عميس در حج وداع محمد را زاييد پس حضرت امر فرمودند او را كه هجده روز ترك نماز كند و نفاس حساب كند .
بدان كه جمعى از علما اكثر نفاس را هجده روز مىدانند و جمعى عادت حيض را اعتبار مىكنند و اگر عادت نداشته باشد و مبتدئه باشد هجده روز و بعضى صاحب عادت را عادت و مبتدئه را ده روز . و اقاويل بسيار و احاديث بسيار در اين باب وارد شده است .
احوط آنست كه عادت حيض را حساب كند و بعد از آن تا ده روز استظهار مىتواند كرد چنان كه در حيض استظهار مىكند و بعد از ده روز اگر خون بسيار به صفت حيض بيند تا هجده روز مخير است ميان عبادت و ترك آن و آن باقى ايام استظهار نفساء است و اگر ما بعد عادت را بعد از استظهار به يك روز يا دو روز عمل هر دو به جا آورد نهايت احتياط است و عمل به همه اقوال و روايات كرده خواهد بود .
و بعضى از علما تا بيست و يك روز قايل شده‌اند به آن كه سه روز بعد از هجده روز استظهار او باشد و قولى بيشتر از علماى شيعه بخاطر نيست و در فقه رضوى هست كه در روايت واقع است يعنى از آباى ما صلوات الله عليهم كه نفساء هجده روز ترك نماز مىكند و روايت بيست و سه روز نيز مرويست .
و روايت ده روز و سه روز از جهت استظهار و بهر يك از اين روايات عمل مىتواند نمود از روى تسليم . و از عامه اقوال بسيار نقل كرده‌اند و از سى

668

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 668
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست