responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 660


ببيند عمل حيض كند البته و بعد از آن اگر خون ببيند اگر چه به صفت استحاضه باشد حيض حساب كند تا ده روز مگر آن كه خونش نيايد كه طاهر است و نماز مىكند ، و اگر مثلا در اول سه روز ببيند و بعد از آن سه روز نبيند و بعد از آن سه روز ببيند كاشف مىآيد كه همه حيض بوده است و بعد از ده روز يا بعد از انقطاع خون تا ده روز هر چند خون ببيند و به صفت حيض باشد استحاضه خواهد بود و بعد از آن اگر سه روز خون ببيند يا بيشتر حيض خواهد بود و همچنين اگر خون زرد ببيند تا ده روز عمل حيض مىكند تا عادتش بهم رسد يا مرضش بر طرف شود .
و ممكن است كه تأويل اين حديث نيز بر اين وجه بكنيم كه هر گاه اول سه روز يا بيشتر خون ببيند بىدغدغه حيض است و اگر خون نبيند سه روز چنان كه ظاهر حديث است مىبايد عبادت بكند شايد كه پاك شده باشد موافق اخبار ديگر نيز ، و ديگر كه خون ببيند چون در ده است عمل حيض مىكند البته و همچنين عمل مىكند در جائى كه اقل طهر در ميان بگذرد و بعد از بيست روز باز چنين مىكند كه سه روز را حيض حساب مىكند تا به آخر آن چه مذكور شد .
و خلاف ظاهرى كه هست در اين صورت دو چيز است يكى آن كه حضرت بيان نفرموده است كه آن سه روزى كه طهر بوده است كاشف آمد كه حيض بوده است و اين سهل است چون بسيار است كه بيشتر به سايل فاضل گفته‌اند ديگر به فهم او مىگذارند و دويم قيد امكان حيض نشده است . و اين را نيز ممكن است كه رجوع بعلم سائل كرده باشند .
يا آن كه چون معلوم نيست كه حال اين زن چون خواهد شد اول مرتبه كه عمل حيض كرد ممكن است كه همين حيض او باشد و ده روز ديگر كه از اين حيض بگذرد حيض او باشد و همچنين در حيض ثانى ممكن است كه انتهاى حيض اول باشد و از اينجا ده روز حساب باشد پس در هر خونى كه احتمال

660

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 660
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست