responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 622


درگذرد اگر صاحب عادت باشد عادتش حيض است و ما بقى استحاضه به شرط آن كه خون آخر اگر همه يك لمحه باشد در عادت بيايد مثلا اگر عادت زن هفت روز باشد و سه روز را ببيند و آخر روز هفتم يك لمحه ببيند و خون از ده روز درگذرد هفت را حيض حساب مىكند و باقى را استحاضه اما اگر در اين صورت روز هشتم خون ببيند همان سه روز اول حيض است و هر چه خون نديده است پاك است و نماز و روزه مىكند و آن چه خون ديده است از هشتم تا هر چه بيند عمل استحاضه به جا مىآورد و نماز و روزه را مىكند .
و اين عبارت مصنف مضمون عبارت فقها است كه هر خونى كه ممكن باشد كه حيض باشد حيض است و بر اين مضمون احاديث صحيحه وارد شده است و خلافى نيست در ميان علما .
< صفحة فارغة > [ محرمات بر حائض ] < / صفحة فارغة > ( وعليها ان تترك الصّلاة ) و بر او واجبست كه ترك كند نماز را بلكه روزه را نيز و آن كه مصنف روزه را نگفته است ظاهرا وجهش اين باشد كه نماز را بالكليه ترك مىكند بخلاف روزه كه آن را قضا مىكند پس گويا آن را ترك نكرده است با آن كه بعد از اين نيز خواهد گفت و در آن كه نماز و روزه بر او حرامست احاديث متواتره واقع شده است و قول جميع علماى مسلمانان است .
( ولا تدخل المسجد الَّا ان تكون مجتازة ) و زن حايض داخل هيچ مسجدى نمىتواند شد مگر بعنوان گذشتن مانند جنب مگر مسجد الحرام و مسجد نبى صلى الله عليه و آله كه مطلقا داخل آنها نمىتواند شد چنان كه در اخبار صحيحه وارد شده است و بعضى گذشت و بعضى خواهد آمد .
حاصل آن كه در اكثر احكام حايض مثل جنب است نه بعنوان قياس بلكه به اعتبار احاديث ، و همچنين در كيفيت غسل و در ترتيب و ارتماس و غير آن و خواهد آمد إن شاء الله تعالى .
( ويجب عليها عند حضور كلّ صلاة ان تتوضّأ وضوء الصّلاة

622

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 622
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست