نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 564
شهادت باقى ائمه صلوات الله عليهم . و اين دلالت مىكند بر تشيع مولانا يا آن كه حق سبحانه و تعالى بر زبانش جارى ساخته است بىاراده او چنان كه از بسيارى از علماى ايشان واقع شده است و قاضى نور الله رحمة الله عليه در مجالس المؤمنين اكثر را نقل كرده است . < صفحة فارغة > [ وارد شده است كه هر كه به قصد ديدن مصلوب برود و او را ببيند غسل بر او واجبست ] < / صفحة فارغة > ( و روى انّ من قصد إلى مصلوب فنظر اليه وجب عليه الغسل عقوبة ) و روايتى وارد شده است از ائمه هدى صلوات الله عليهم كه هر كه به قصد ديدن حلق كشيده برود و او را ببيند واجبست بر او غسل از جهت عقوبت بر اين عمل . و ظاهرش آنست كه مصلوب بىگناه باشد و اگر مصلوب شرعى باشد سنت است كه سه روز او را بردار بگذارند تا عبرت ديگران شود پس ديدن آن خوب خواهد بود و اقلا جايز غايتش آن كه جمعى از علما تخصيص دادهاند اين حكم را بما بعد سه روز چون مشروع نيست گذاشتن بعد از آن و تعميم كردهاند كه خواه شرعى باشد و خواه غير شرعى و خواه به نهج شرع او را حلق كشيده باشند يا نه . و از مشايخ شنيدهام كه نهج شرعى آنست كه مصلوب را رو به قبله بر چوب دار به پيچند تا در آنجا بميرد و صلب به نص قرآن از جهت قطاع الطريق است كه در كتاب حدود خواهد آمد ، و مناسب آنست كه اگر شرعى باشد بعد از سه روز غسل بكنند و اگر غير شرعى باشد در همه وقت . و ظاهر كلام صدوق آنست كه واجب باشد و اكثر حمل بر استحباب كردهاند و احوط آنست كه به ديدن مصلوب نروند و اگر بروند غسل را بر سبيل قربت واقع سازند و قصد وجوب و ندب نكند . < صفحة فارغة > [ غسل جمعه و جنابت و استحاضه ] < / صفحة فارغة > ( وسأل سماعة بن مهران ابا عبد الله صلوات الله عليه عن غسل الجمعة فقال واجب فى السّفر و الحضر الَّا انّه رخّص للنساء فى السّفر لقلَّة الماء . و قال غسل الجنابة واجب ، و غسل الحيض واجب ، و غسل
564
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 564