responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 509

إسم الكتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 715)


سبب تطهير ظاهرند از كثافتهاى ظاهرى و مطهر باطنند از كثافتهاى باطنى كه به سبب گناهان بر دل نشسته است ، و وضو واجبى است از واجباتى كه حق سبحانه و تعالى اهتمام بشأن آن دارد كه آن را در قرآن مجيد از بندگان طلبيده است از جهت تطهير ظاهر و باطن پس اين افعال مدد وضو مىدهند در تطهير سبب نقض آن نيستند بلكه تطهير او را زياده مىگردانند .
و اين سخن يا موافق واقعست و عقول ضعيفه به آن نمىرسند يا بواسطه آنست كه سنيان اكثر اينها را ناقض وضو مىدانند و اعتقاد به اكثر اين استحسانات دارند و زراره هميشه با ايشان مباحثه مىكرده است حضرت از جهت رد ايشان تعليم زراره فرموده است . و ممكن است كه هر دو واقع باشد و الله تعالى يعلم اسرار احكامه .
و احاديث صحيحه بر اين مضمون وارد است كه سبب وضو نيست بلكه اينها طهور و مطهرند . و در دو حديث معتبر كالصحيح وارد شده است كه اگر ازاله مو و ناخن به آهن كرده باشند آبى بر آن بمالند چون كراهتى دارد به آب ماليدن بر دست و سر كراهت زايل مىشود و اين مستحب است چون در حديث صحيحى وارد شده است كه لازم نيست آب ماليدن نيز .
و در روايتى واقع شده است كه راوى مىگويد كه سنيان در اينجاها وضو را واجب مىدانند حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه مىفرمايد كه اگر ايشان با شما معارضه كنند شما با ايشان معارضه مكنيد و بگوئيد كه سنت و طريقه حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله چنين است كه موجب وضو نيست و اين روايت كالصحيح يا صحيح است .
( وسأل اسماعيل بن جابر ابا عبد الله صلوات الله عليه عن الرّجل يأخذ من اظافيره و شاربه أيمسحه بالماء فقال لا هو طهور ) و بسند صحيح سؤال كرد از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از شخصى كه

509

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 509
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست