responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 440


مقدار يك انگشت ظاهر است و بر مو كه مىكشند بيخ مو به كشيدن آن به پيشانى مىرسد و از حد مقدم مىگذرد و چون سنت است به سه انگشت مسح كشيدن و به يك انگشت كافى است در همه نمازها به يك انگشت مسح مىتوان كشيد و ليكن از ثواب سه انگشت محروم مىشود .
و همچنين است مردى كه موى سر گذاشته باشد بنا بر اين است كه مبالغه از شارع شده است در شكافتن آن چنان كه در باب بعد از اين خواهد آمد و آن كه احاديث در بارهء زنان بيشتر واقع شده است سببش آنست كه زنان موى سر را مىگذارند و مردان در اغلب اوقات مىتراشند ، و بنا بر اين تحقيق همه اشكالاتى كه علما در اين باب كرده‌اند زايل شد و الله يهدى من يشاء إلى صراط مستقيم و الحمد للَّه الذي هدانا لهذا و ما كنا لنهتدي لو لا ان هدانا الله .
( وقال الرّضا صلوات الله عليه فرض الله تعالى على النّاس فى الوضوء ان تبدأ المرأة به باطن ذراعها و الرّجل به ظاهر الذّراع ) حضرت امام رضا صلوات الله عليه فرمودند كه الله تعالى واجب گردانيده است بر مردمان در وضو كه زن ابتدا كند به شكم دست و مرد ابتداء كند به پشت دست ، و اين حديث را شيخان از محمد بن اسماعيل بن بزيع روايت كرده‌اند بسند قوى . و ظاهرا صدوق از كتاب محمد بن اسماعيل برداشته ، و طريق صدوق بكتاب او صحيح است و لهذا او و كلينى حكم به صحت اين خبر كرده‌اند و ظاهر فرض وجوبست .
و ليكن اكثر اصحاب به استحباب قائل شده‌اند احوط آنست كه ترك نكنند و قصد وجوب و استحباب آن نكنند ، و اگر قصد وجوب كنند ظاهرا ضرر نداشته باشد چون دست شستن واجبست و اين فرد واجبست و بر تقدرى كه بر عكس اين جايز باشد از وجوب تخييرى بدر نمىرود ، و اگر در امثال اين قصد قربت كنند بىدغدغه تر است .

440

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 440
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست