< فهرس الموضوعات > براى خلع چهار ركن است < / فهرس الموضوعات > علماء خلع را به سه قسم مذكور نيست زيرا كه اوّل ( 1 ) به اعتبار اصل شريعت است و ثانى به اعتبار اسباب عرضيّه مذكوره . و از براى خلع چهار ركن است : < فهرس الموضوعات > اوّل : خالع كه زوج است و شرايط وى شرائط مطلَّق است بعلاوهء آن كه بايد كراهت از زوجه نداشته باشد ( 2 ) < / فهرس الموضوعات > اوّل : خالع كه زوج است و شرايط وى شرائط مطلَّق است بعلاوهء آن كه بايد كراهت از زوجه نداشته باشد ( 2 ) < فهرس الموضوعات > و در صحاح و قاموس ، زوجه را هم خالع اطلاق شده ( 3 ) و هم مختلعه و اوّل به اعتبار تذكير مجاز ( 4 ) و به اعتبار معنى حقيقت است هم چنان كه گذشت . دوم : مختلعه اسم فاعل كه زوجه است و شرائط وى نيز شرائط مطلَّقه است بعلاوهء آن كه مىبايست زوج خود را كراهت داشته باشد ، < / فهرس الموضوعات > و در صحاح و قاموس ، زوجه را هم خالع اطلاق شده ( 3 ) و هم مختلعه و اوّل به اعتبار تذكير مجاز ( 4 ) و به اعتبار معنى حقيقت است هم چنان كه گذشت . دوم : مختلعه اسم فاعل كه زوجه است و شرائط وى نيز شرائط مطلَّقه است بعلاوهء آن كه مىبايست زوج خود را كراهت داشته باشد ، به حدّى كه خوف وقوع وى در معصيت نشوز يا غير آن باشد ( 5 ) و اين كراهت بايد از