responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 6


فراوانى دارند كه اندكى از آن به جامعه عرضه گشته است . البته در ساليان گذشته موارد بسيارى از مباحث فقهى و نكته سنجىهاى فقيهانهء ايشان در لابلاى ساير آثار مكتوب و سخنرانىهاى منتشره يافت مىشود كه از ديد محققان و انديشمندان نكته ياب و سخن سنج پنهان نمانده است .
هم چنين بعد از دو اثر منتشره حضرت استاد در حوزهء علميه نجف در زمينه مسايل فقهى به زبان عربى ، به نامهاى « الامر بين الامرين » و « الرضاع » تقريرات دروس دو تن از مراجع و مدرّسان برجستهء حوزهء نجف ، نخستين كتابى كه به خامهء ايشان در زبان فارسى در اين زمينه انتشار يافت ، كتاب كم نظير و پر نكتهء « منابع فقه » بود كه در سال هزار و سيصد و چهل و نه ( ه . ش ) عرضه گشت و هم اكنون ناياب است .
كتاب حاضر كه جلد اول از مجموعهء « رسائل فقهى » حضرت استاد علامه جعفرى مىباشد ، در پاسخ به نياز روز افزون جامعه به اين گونه مباحث و تقاضاهاى مكرّر فضلاء و روحانيّون و علاقمندان مباحث فقهى ، به همّت مؤسسه نشر كرامت آماده و تدوين گشته است .
شش رسالهء اول اين كتاب تحت عناوين « طهارت اهل كتاب » - « حكم ذبايح اهل كتاب » - « عدم انحصار مواد نه گانهء زكات » - « قاعدهء لا ضرر و لا ضرار » - « حليّت و حرمت گوشت انواع حيوانات » ، همان مقالات منتشره در كتاب « منابع فقه » مىباشند كه در اينجا با اندكى اصلاحات ، مجددا به چاپ مىرسند .
مقالات مزبور بخشى از سخنرانىهايى است كه حضرت استاد از اواسط سال 1347 ( ه . ش ) تا اواخر سال 1348 ( ه . ش ) براى تعدادى از اعضاى انجمن اسلامى مهندسين و جمعى از علاقمندان ايراد فرموده بودند .
برخى ديگر از موضوعات مطروحه در آن جلسات از قبيل مباحث فقهى مربوط به استعمال طلا و نقره ، ريش تراشى ، مجسمه سازى ، نقاشى و موسيقى در آن زمان امكان انتشار نيافتند كه اميد است در ادامهء مجلدات همين عنوان كتاب و يا به صورت مستقل با نظريات معظم له در مسايل مستحدثه به چاپ برسند . همان گونه كه كتاب مستقلى تحت عنوان « موسيقى از ديدگاه فلسفى و روانى » و با نگاهى به ابعاد فقهى موضوع ، توسط همين مؤسسه در دست تدوين و آماده سازى مىباشد كه با عنايات خداوند به

6

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست