نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 1 صفحه : 51
إسم الكتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 346)
اين كه انحصار مخرج زكات به مواد نه گانه به عنوان حكم زمامدارى مربوط به مصلحت و ملاك موجود بوده است و قوانين و موازين فقهى ، از نظر منابع معتبر ، مىتواند از اين 9 ماده تجاوز كرده مواد عام المنفعه روز را هم مشمول قانون زكات بداند ؟ < فهرس الموضوعات > معناى لغوى و اصطلاحى زكات < / فهرس الموضوعات > معناى لغوى و اصطلاحى زكات زكات در لغت به معناى پاكى و پاك شدن و طهارت است ، به معناى افزون شدن و نموّ نيز مىباشد . اسلام ، مالى را كه زكات آن پرداخت نشده باشد پاك نمىداند . هنگامى ثروت را پاك و از نظر معنوى و بركت با ارزش مىشمارد كه زكات آن پرداخته شود . < فهرس الموضوعات > انفاق در قرآن < / فهرس الموضوعات > انفاق در قرآن مسألهء لزوم و محبوبيّت انفاق در قرآن به اندازه اى فراوان است و به تأكيد وارد شده است كه جايى براى ترديد در اهميّت اين مسأله حياتى باقى نمىگذارد . ما بعضى از اين آيات را به عنوان نمونه متذكر مىشويم : 1 - * ( الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ ) * [1] ( « پرهيزكاران كه قرآن راهنماى آنان است » آن كسانند كه به غيب « ما وراى جهان طبيعت » مىگروند ، و نماز را به پاى مىدارند و از آن چه روزيشان كردهايم به ديگران مىبخشند . ) 2 - * ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيه وَلا خُلَّةٌ وَلا شَفاعَةٌ وَالْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ ) * [2] ( اى مردم با ايمان ، از آن چه كه روزيتان كردهايم به ديگران انفاق كنيد ، از آن پيش كه روزى فرا رسد كه در آن هيچ معامله و دوستى و وساطت وجود نخواهد داشت ، و كافران خود همان ستم كارانند . )