responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 306


اين كه زن تا پايان عده وفات در حكم زوجه متوفى مىباشد ، دلايل متعدد دارد .
مثل جواب امام صادق عليه السّلام به عبد الله بن سليمان ، كه جايز است زن عده وفات را در خانه زوج خود كه وفات يافته است بگيرد .
عبارت روايت چنين است :
أن شاءت أن تعتدّ فى بيت زوجها اعتدّت و أن شاءت اعتدّت فى بيت أهلها و لا تكتحل [1] 1 - اگر بيّنهء معتبر ( دو شاهد عادل ) قائم شد بر اين كه شوهر زنى از دنيا رفته است و آن زن عده وفات نگه داشت ، چنانچه زوج برگشت آيا آن زن زوجه اوست يا نه ؟ احدى از فقها نگفته است كه براى به وجود آمدن علقه ازدواج به عقد جديد نيازمند مىباشد .
2 - در روايتى آمده است كه حتى در پايان عده وفات و ازدواج مجدد زن اگر شوهر برگردد ، زن متعلق به زوج اولش مىباشد ، البته « براى استبراء رحم » عده نگه مىدارد و سپس به شوهر اولش برمىگردد . روايت چنين است :
عن علىّ بن إبراهيم ، بإسناده عن أبى بصير و غيره عن أبى عبد الله عليه السّلام أنّه قال فى شاهدين شهدا على امرأة بأنّ زوجها طلَّقها أو مات عنها فتزوّجت ثمّ جاء زوجها ، قال يضربان الحدّ و يضمّنان الصّداق للزوج بما ضرّاه ثمّ تعتدّ و ترجع إلى زوجها الأوّل [2] ( از على بن ابراهيم با اسناد خود از ابو بصير و غيره او از امام صادق عليه السّلام در بارهء دو شاهد كه به زنى شهادت دادند شوهرش او را طلاق داده يا مرده است . زن با تكيه به شهادت دو شاهد ازدواج كرده ، سپس شوهرش آمد ؟ امام عليه السّلام فرمود : به آن دو شاهد حدّ جارى مىشود و مهريّه را براى شوهر دوّم ، ضامن مىشوند .
زيرا آن دو شاهد ، آن مرد را به ضرر انداخته‌اند و زن بر مىگردد به



[1] وسايل الشيعه ، كتاب الطلاق ، باب 27 ، حديث شماره 28450
[2] همان مأخذ ، باب 37 ، حديث شماره 28495

306

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 306
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست