responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 202


< فهرس الموضوعات > تفاوتهاى دو نظام حقوق بشر از ديدگاه اسلام و غرب < / فهرس الموضوعات > تفاوتهاى دو نظام حقوق بشر از ديدگاه اسلام و غرب 1 - بند « ب » ماده سيزدهم در حقوق بشر از ديدگاه اسلام مشروط به اين است كه انسان ، كشور يا هر محلى را كه انتخاب مىكند سرزمين كفر و ديگر جايگاه‌هاى تباهى و نكبت مادى و معنوى نباشد .
2 - اين كه در حقوق بشر از ديدگاه غرب استفاده از حق پناهندگى مشروط به اين شده است كه جرم غير سياسى نباشد يعنى جرمى نباشد كه از ديدگاه محاكم مدنى و جزايى و ديگر مقرّرات كشورى قابل تعقيب بوده باشد . بايد اين تفاوت را با حقوق بشر از ديدگاه اسلام در نظر گرفت كه حتى در موردى كه جرم سياسى باشد ، در آن صورت كه سياست حاكم در كشور اسلامى مطابق اصول سياسى اسلام بوده و از نظر اسلام هيچ گونه مورد ترديد و اعتراض و اشكال نباشد و شخص پناهنده از پناهندگى سوء استفاده كند ، نمىتوان از حق پناهندگى به كشور ديگر بهره بردارى نمود .
3 - شخص غير مسلمان از حريم مكه نبايد عبور كند و براى عبور او از خاك حجاز ، بنا به نظر بعضى از فقها ، اجازهء زمام دار مسلمين لازم است . هم چنين براى غير مسلمان اقامت در مكه جايز نيست .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده بيست و يكم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده بيست و يكم كار ، حق هر اسنانى است كه قدرت كار كردن دارد و براى دولت و جامعه تكليف است كه ايفا و اجراى اين حق را براى همه انسانهايى كه توانايى كار دارند تضمين نمايد . هر انسانى حق آزادى در انتخاب كارى را كه شايستهء او و به مصلحت او و جامعه است دارا مىباشد .
كارگر ، حق امنيت و سلامت و همه وسايل رفاه زندگى فردى و اجتماعى را دارا است . هيچ كارگرى را نمىتوان به كارى بيش از توانايى او واداشت . هم چنين جايز نيست اكراه كارگر وزير سلطه قرار دادن او و يا وارد كردن ضرر به او . در اين حقوق ، تفاوتى ميان كارگران از نظر زن و مرد و رنگ و نژاد و تابعيت ( اقامت در محل كار ) و غير ذلك از اعتبارات وجود ندارد مگر در مواردى كه شرع اسلام با تشخيص صلاح از طرف اشخاص خبره و مورد وثوق ، حكم خاصى داشته باشد .

202

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست