responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 120


نرساند سيم آنكه در حال طواف مىبايد كه خانه كعبه بر دست چپ [1] او باشد چهارم آنكه دورى طواف كننده از خانه كعبه در كل جهات كمتر از دورى مقام ابراهيم عليه السلام باشد از خانه كعبه پنجم آنكه گشتن برگرد خانه كعبه كمتر از هفت نوبت و زياده بر هفت نوبت نباشد و هر نوبت را يك شوط گويند و هر هفت شوط يك طواف است و اگر بعد از فارغ شدن شك كند كه هفت شوط كرد يا كمتر يا بيشتر التفات نكند و طواف او صحيح است اما اگر شك او قبل از فارغ شدن باشد در اين صورت از سه حال بيرون نيست اول آنكه شك كند ميانه هفت شوط و زياده دوم آنكه شك كند ميانه هفت شوط و كمتر سيم آنكه يقين داند كه هفت شوط نكرده و شك او ميانه هفت شوط باشد مثل آنكه شك كند ميانه چهار و پنج يا ميانه پنج و شش پس در صورت اول به ركنى كه حجر اسود در او است رسيده باشد طواف او صحيح [2] است و اگر بر آن ركن نرسيده باشد طواف او باطل است و از سر بايد گرفت و در صورت دوم و سيم مطلقا طواف او باطل است خواه به ركن رسيده باشد و خواه نرسيده باشد و طواف را از سر بايد گرفت ششم آنكه چهار شوط اول از پى يكديگر باشد يعنى فاصله در ميان واقع نشود پس اگر فاصله در ميان واقع شود طواف را از سر گيرد خواه فاصله به جهت ضرورت واقع شده باشد مثل نماز واجب كه وقت آن تنگ شده باشد و خواه بى ضرورت واقع شده باشد اما در ميان شوط چهارم و پنجم و ميان سه شوط آخر جايز است كه فاصله واقع شود مثل نماز سنتى كه وقت آن تنگ شده باشد يا قضاى حاجت مؤمنى يا داخل شدن به خانه كعبه و همچنين در سه شوط آخر جايز است قطع شوط كردن به جهت امثال آن امور اما واجبست كه در وقت قطع طواف مكانى را كه در آنجا قطع شده نشان كند تا چون بر سر اتمام آن آيد زياده و كم نشود هفتم آنكه حجر را بك سر حاء مهمله و سكون جيم داخل طواف سازد و آن ديوار است كوتاه در جانب ناودان خانه كعبه هشتم آنكه در وقت طواف چيزى از بدن داخل شادروان كعبه نباشد بلكه بايد كه كل بدن خارج از شاذروان باشد و آن بنائى است در بيخ خانه كعبه متصل به آن از نشانه ديوار قديم خانه كعبه چه خانه كعبه قديم از اين وسيع تر بوده و شاذروان جاى ديوار قديم است پس اگر طواف كنان دست به ديوار كعبه گذارد طواف باطل است به جهت آنكه دست او داخل خانه كعبه خواهد بود نهم آنكه در طواف به طريق متعارف راه رود پس اگر بر يك پا يا بر چهار دست و پا يا خيزكنان طواف كند صحيح نخواهد بود دهم آنكه



[1] حق در آن مقدارى كه حجر اسماعيل عليه السلام است صدر دام ظله .
[2] البته اكتفا به اين طواف ننمايند صدر دام ظله .

120

نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست