responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 415


< فهرس الموضوعات > ( باب نوزدهم از كتاب جامع عباسي ) در اقسام حدود دزدى از بريدن دست راست و پاى چپ و غيره < / فهرس الموضوعات > مىبرند خواه صحيح باشد و خواه فاسد و بعضى گفته اند به نسب صحيح و فاسد ميراث مىبرند و به سبب صحيح مىبرند نه به سبب فاسد و آنچه در احاديث وارد شده مؤيد قول دوم است چه سكونى از حضرت امير المؤمنين على عليه السلام روايت كرده كه فرمودند مجوسى از مادر و خواهر و دختر ميراث مىبرد براى آنكه مادر اوست و هم زن اوست و حضرت امام به حق ناطق امام جعفر صادق عليه السلام به كسى دشنام مجوسى مىداده كه مادر خود را خواسته بود فرمود كه نمىدانى كه اين پيش مجوسى نكاح است پس اگر مجوسى دختر خود را تزويج كند و از او دخترى به هم رسد زوجه او نصيب دخترى و زنى را مىبرد و نصيب دختران ديگر مىبرد و اگر خواهر مادرى خود را كه جده پدرى او باشد يا خواهر پدرى را كه جده مادرى باشد بخواهد به هر دو ميراث مىبرد و اگر يكى از آنها منع ديگرى كند ارث به مانع مىرسد چون دختر كه خواهر مادرى باشد و عمه كه خواهر پدرى باشد و عمه كه دختر عمه باشد و خواهرى كه مادر باشد و اما غير مجوس حكم ايشان حكم مسلمانان است و مسلمانان به سبب فاسد ميراث نمىبرند به اجماع اما به نسب فاسد چون وطى به شبهه ميراث مىبرند باب نوزدهم از كتاب جامع عباسى در بيان حدودى [1] كه جهت دزدى و زنا و لواطه و سحق و غير آن در شرع مقرر است و تعزيرهائى كه اهل شرع جهت بعضى از گناهان قرار داده اند بدان كه حد در لغت عرب به معنى منع آمده و به جهت شرع عقوبت خاصى است متعلق به آزار بدن كسى كه گناهى از او صادر شده باشد و شارع جهت آن مقدارى معين كرده به حسب هر فردى از افراد حدود و در آن سه مطلب است مطلب اول در بيان اقسام حدود و آن چهارده است و در آن چند فصل است فصل اول در بيان قسم اول از اقسام حدود و آن بريدن دست راست است در مرتبه اولى و پاى چپ در مرتبه ثانيه و حبس مخلد در مرتبه سيم و كشتن در مرتبه چهارم و اين حد دزدى است و شروط آن چهارده است اول آنكه دزد بالغ باشد چه اگر طفل دزدى كند تأديبش بايد كرد و بعضى از مجتهدين گفته اند كه در مرتبه اولى دزدى او را عفو بايد كرد و در مرتبه دوم تأديب او بايد كرد و در مرتبه



[1] چون حدود و قصاص در اين ازمنه متروك گرديده و ديده و شنيده نشده كسى متصدى آن گردد الا نادرا لهذا حواشى بر آنها نوشته نشد انشاء الله تعالى اخوان مؤمنين وفقهم الله تعالى پيوسته در درگاه حضرت قاضى الحاجات تضرع مىنمايند و مدام در مظان استجابت دعوات مشغول دعا مىباشند كه ظهور موفور السرور حضرت امام عصر عجل الله تعالى فرجه و سهل مخرجه را نزديك فرمايد و مؤمنين را از ظلمت غيبت برهاند انشاء الله تعالى و البته اين دعا را از اعظم قربات خواهند شمرد و پيوسته منتظر ظهور موقود السرور خواهند بود انشاء الله تعالى وفقنا الله تعالى و جميع المؤمنين لذلك صدر دام ظله العالى فاباين مقام ملاحظه مثدو الله هو الموفق للصواب

415

نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست