responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 124


< فهرس الموضوعات > احكام تقصير و احرام حج < / فهرس الموضوعات > يجور ارحمنى و اگر فرصت خواندن كل اين دعا و ذكرها نداشته باشد آنچه از آن جمله ميسر باشد بخواند و چون فارغ شود از صفا به زير آيد و شروع در سعى نمايد و بدان كه بر بالاى صفا رفتن و آنجا اين دعاها را خواندن مردان را سنت است و زنان را سنت نيست پنجم از سنتهاى سعى آنست كه در آخر شوط اول چون به مروه رسد بر بالاى آن رود مقابل خانه كعبه ايستد و ادعيه كه در بالاى صفا خوانده آنجا نيز بخواند ششم آنكه پياده سعى كند مگر آنكه ترسد كه بواسطه تعب نتواند به توجه تمام مشغول دعا شود هفتم آنكه در اول هر شوط و آخر آن تند به راه نرود مگر در ما بين مناره و كوچه عطاران كه آنجا تند رفتن اولى است خواه پياده باشد و خواه سواره و اين تند رفتن مردانرا سنت است و زنان را سنت نيست هشتم در اثناى سعى اين دعا بخواند اللهم اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت الاعز الاجل الاكرم يا ذا المن والفضل والكرم والنعماء والجود اغفر لى ذنوبى انه لا يغفر الذنوب الا انت مقصد چهارم در بيان احكام تقصير و احرام حج بدان كه بعد از فارغ شدن از سعى بايد تقصير كند يعنى از ناخن بگيرد خواه دست و خواه پا يا از موى بدن چيزى ازاله كند اگر چه به قدر سر مو باشد خواه به مقراض و خواه به كندن و خواه به نوره كشيدن و خواه به تراشيدن اما تراشيدن همه سر جايز است نيست و نيت چنين كند كه تقصير مىكنم در عمره تمتع از براى آنكه واجبست تقرب به خدا و مقارن نيت به تقصير مشغول شود و چون تقصير به فعل آورد جميع آنچه به احرام حرام شده بود حلال مىشود [1] و تقصير آخر افعال عمره است و سنت است كه تقصير در مروه واقع شود و مكروه است طواف خانه كعبه بعد از سعى و قبل از تقصير و واجب است كه تقصير به احرام حج اشتغال نمايد و جميع آنچه در احرام عمره مذكور شد از مقدمات و غير آن در احرام حج معتبر است و ميقات اين احرام شهر مكه است و نيت چنين كند كه احرام حج تمتع بجا مىآورم از براى آنكه واجب است تقرب به خدا و نيت را مقارن تلبيات سازد و سه امر در اين احرام سنت است اول آنكه در روز هشتم ماه ذيحجه واقع شود دويم آنكه در مسجد الحرام [2] باشد وافضل آنست كه در زير ناودان خانه كعبه واقع شود سيم بلند گفتن تلبيه در مكانى كه آنجا احرام بسته اگر پياده باشد و اگر سوار باشد در وقت بر خواستن شترى كه بر آن سوار است از جا كه بعد از احرام بستن به عرفات رود از وقت پيشين تا وقت شام در عرفات توقف نمايد و چون شام شود به مشعر الحرام رود



[1] غير از سر تراشيدن صدر دام ظله العالى
[2] مهما امكن احرام در مسجد الحرام ترك ننمايند صدر دام ظله .

124

نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست