نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 491
خارجى را محمد صلى احمد صلى مطرح نمودهاند كه به عقيده اين جانب با متد جديد و شيوه نو تنها از حيث طرح همگام نيست و بدين جهت طلاب و دانشجويان عزيز نمىتوانند به همهء جوانب موضوع بحث احاطه پيدا نمايند و براى ما در امتحانات ، اين معنا به گونه كامل محسوس است در مورد تبيين وجود ذهنى و خارجى اين شيوه پيشنهاد مىگردد : 1 - بيان همه معانى وجود ذهنى . الف - وجود ذهنى به معناى وجود ماهيات اشياء در آن . ب - وجود ذهنى به معناى وجود اشباه ماهيات در ذهن . ج - وجود ذهنى به معناى وجود انقلاب يافته به ماهيات ديگر در ذهن . 2 - بيان وجود خارجى ماهيات اشياء در خارج . 3 - ادله قائلين بر وجود ذهنى با تنظيم و شمارش و اسامى آنها به شرح زير است : الف - دليل بر وجود ذهنى به معناى اول . ب - دليل بر وجود ذهنى به معناى دوم . ج - دليل بر وجود ذهنى به معناى سوم . 4 - ادله قائلين بر عدم وجود ذهنى با تنظيم و شمارش و اسامى آنها . 5 - فروعات مسأله با تنظيم و شمارش . 6 - بيان مختار و استدلال بر آن . علاوه بر اين بايد همه مطالب با عبارات كوتاه و ساده بيان شود تا محتوا بهتر شناخته گردد . هم چنين مرحوم علامهء طباطبايى در فصل اول از كتاب نهاية الحكمه بحث از مفهوم وجود را كه مشترك لفظى و يا معنوى است مطرح نموده است ، براى تبيين همه جوانب اين بحث ترتيب و تنظيم ذيل پيشنهاد مىشود . 1 - بيان معناى اشتراك لفظى وجود . 2 - بيان معناى اشتراك معنوى وجود . 3 - بيان اقوال در مسأله و ذكر صاحبان آنها . 4 - بيان فرع يا فروع مسأله . 5 - دليل قائلين به اشتراك لفظى وجود . 6 - دليل قائلين به اشتراك معنوى وجود .
491
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 491