responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 376


مىگردد ، اميدواريم به منظور اعتلاى دانش و فرهنگ اسلامى و تجليل از مجتهدان و دانشوران و به دور از هر گونه خلاف و دروغ پردازى و مبالغه و گزاف گويى به نقل درست انديشه‌هاى آنان پرداخته و آراء درست را از نادرست باز نمايند و ما به مقدار توانايى در تحقق اين امر مشاركت خواهيم كرد .
< فهرس الموضوعات > جامعيت علمى شيخ مفيد < / فهرس الموضوعات > جامعيت علمى شيخ مفيد بدون ترديد متفكر برجسته شيخ مفيد ، يكى از مجتهدان بزرگ تشيع در اواخر قرن چهارم و اوايل قرن پنجم بوده و در بيشتر علوم اسلامى مانند علم فقه ، اصول فقه ، تفسير معقول ، كلام ، رجال و جز اينها تخصص و تبحرى كم نظير داشته و در زمينه‌هاى گوناگون كتابهاى گرانقدر و ارزشمندى تدوين نموده كه در كتب رجالى مذكور است .
سيد محسن امين در كتاب گرانمايه اش اعيان الشيعه تقريبا دويست كتاب در دانشهاى مختلف از او ياد كرده است .
اين عالم فرزانه در نتيجه اين جامعيتى كه داشت ، يكى از مجتهدان به نام و بىنظير و يا كم نظير به شمار آمده است . و اين ويژگى در عصر خود او براى همه مسلمانان به روشنى مشهود بود ، زيرا تمام انديشمندان و پژوهشگران زمانش و نيز همه آنهايى كه در بارهء عظمت اخلاقى و شخصيت علمى ايشان قلم زده ، به عظمت او در بعد اخلاقى و تخصص و تبحر او در علوم و معارف اسلامى اعتراف داشته و به آراء عميق و نظرات دقيق او بسيار اهميت مىدادند .
< فهرس الموضوعات > تدريس شيخ مفيد < / فهرس الموضوعات > تدريس شيخ مفيد شيخ مفيد در سنين جوانى ، در امر تدريس ، يگانه استاد عصر خود شد ، به گونه اى كه مجلس درس او از رونق و شكوه خاصى برخوردار بود و صدها طالب علم و دانش ، بلكه برخى از عالمان بزرگ شيعه و سنى در آن شركت مىكردند . تدريس وى داراى ويژگيهاى خاصى بود از جمله : مسائل مورد بحث را به گونه مقارن و تطبيقى در فقه و كلام مطرح مىكرد . او در اين شيوه تنها به تدريس بسنده نكرده ، بلكه به تقاضاى سيد مرتضى ، كتابى نيز كه شامل همه ابواب فقه مىباشد به نام « الاعلام قيما اتفقت الامامية من الاحكام مما

376

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 376
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست