responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 371


منابع اجتهادى احكام مسايل را استنباط مىكند ، بايد سر برهنه و عريان باشد .
5 - ضعيف بودن استعداد زنان . اين دليل بسيار نقد پذير و اشكالدار است ، زيرا من چند سالى كلاس فقه مذاهب در ستاد منطقهء 2 كشورى سازمان تبليغات در قم داشتم .
طلاب از مرد و زن در اين كلاس شركت مىكردند و من مىديدم نمره اى كه زنان در آزمونها به دست مىآوردند بسيار بيشتر از نمرهء مردان بود .
امروز به بركت نظام اسلامى و به عنايت زعيم نو انديش حضرت آيت الله خامنه اى زمينهء طلايى براى رشد در همهء ابعاد سياسى اجتماعى علمى و فرهنگى و هنرى پديد آمده و از اين رو ، بر زنان است كه با رعايت شرايط اسلامى در صحنه‌هاى ياد شده وارد شوند ، لياقتها ، استعدادها ، شايستگيها ، خلاقيتها و ابتكارهاى خود را ارائه دهند تا بتوانند به مقاماتى كه براى آنها شايسته است برسند . امروز اگر چه اندك زنانى در سطوح بالاى علمى ، سياسى و اجتماعى چون مجلس ، دانشگاه ، مديريتها و . . حضور دارند اما به عقيدهء من هنوز نتوانسته‌اند به ميزان مطلوب به حقوق خود دست يابند .
بنده چنين مىپندارم كه رسيدن زنان لايق به ميزان مطلوب در سطوح بالا و مسئوليتها و مديريتهاى كليدى از ديدگاه تاريخ معاصر جامعهء اسلامى از اهميتى ويژه برخوردار است ، زيرا وجود آنها در مقامات بالاى حكومت اسلامى ، مدركى است عينى بر اهميت دادن اسلام به زن و موقعيت او در جامعهء اسلامى و بدين رو نبايد تعصب ورزيم و بگوييم كارهاى حساس و كليدى نبايد در دست آنها باشد .
اين نظريهء من در جواز تصدى مرجعيت تقليد براى زن - كه برخاسته از منابع و پايه‌هاى شناخت معتبر شرعى است - از ديدگاه تاريخ معاصر جهان و جهانيان از اهميتى ويژه برخوردار است ، زيرا روشن مىسازد اسلام نه تنها با اجتهاد زن - كه در يكى از اديان پر آوازهء جهان همعرض با كفر است - موافق است بلكه در مبانى فقه اجتهادى به آن دعوت كرده و با پيروى زن مجتهده از مجتهد مرد ( كه مسيحيت پيروى از پاپ را بر هر مجتهدى لازم مىداند ) مخالفت كرده و زن مجتهده را مستقل در اجتهاد خود قرار داده ، حتى اگر مخالف با مجتهد مرد در رأى و نظر باشد .

371

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 371
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست