responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 330


< فهرس الموضوعات > مقداد سيورى < / فهرس الموضوعات > مقداد سيورى فقيه بزرگوار جمال الدين مقداد بن عبد الله سيورى حلى ميان سالهاى 786 تا 826 ق مرجع و ملجأ شيعيان گرديد .
او از محققان به نام است و آثار گرانسنگى از خود به جاى نهاده است ، در مقدمهء التنقيح الرائع لمختصر الشرائع او كه اخيرا به چاپ رسيده است ، نام 20 كتاب و رساله در اصول و فروع دين ، دعا ، تفسير ، فقه ، اصول فقه و كلام از او ياد گرديده است در هر حال بعد از وى تلاميذش از آن جمله على بن هلال جزائرى سالهايى مرجعيت را تصدى كرده‌اند .
< فهرس الموضوعات > محقق ثانى < / فهرس الموضوعات > محقق ثانى نور الدين على بن عبد العالى كركى معروف به محقق ثانى بين سالهاى حدود 910 تا 940 ه . ق مرجعيت شيعيان را به عهده داشت .
او نظرات تازه و مهمى در فروع فقه مطرح ساخت و مسائل را به صورت كامل و بيانى رسا و با عباراتى شيوا مورد بحث و بررسى قرار داد . و به تكميل بسيارى از مباحث فقهاى پيشين پرداخت ، از همين رو كتابهاى فقهى او در ميان كتب مشابه از ارزش و اعتبار خاصى برخوردار است و بهترين شاهد بر اين گفتار ، كتاب جامع المقاصد اوست كه هر كس آن را با دقت و حوصله مطالعه كند گفتار ما را تصديق خواهد كرد ، اين كتاب از همان زمان ، جاى خود را در بين كتابهاى فقهى باز كرد و پايگاه ارزنده اى يافت و همواره مورد توجه و رجوع دانشمندان بزرگ قرار گرفت .
محقق ثانى بدون شك خدمات ارزنده اى در تدوين فقه و ابحاث اجتهادى به جهان تشيع نموده است كه با هيچ امرى قابل مقايسه نيست .
< فهرس الموضوعات > شهيد دوم < / فهرس الموضوعات > شهيد دوم زين الدين ( بن على بن احمد بن محمد بن جمال الدين ) جبلى بين سالهاى 940 تا 966 ق مرجعيت شيعه را بر عهده گرفت و همهء تلاش او اين بود كه مسائل فقهى را به طور همه جانبه و گسترده مورد بحث و بررسى و موشكافى قرار دهد و در اين امر توفيق كامل يافت .
شهيد ثانى رهبر تفكر و انديشه در عصر خود در فقاهت و اجتهاد به شمار مىآيد .
اصطلاحات جالب و نوينى در فقه به وجود آورد و شيوه‌ها و مبانى فقهى را تكامل بخشيد .

330

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 330
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست