responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 86


4 - خصوصيت ديگر صحيح بخارى عبارتست از فاصله زمانى نسبتا زيادى كه ميان صدور حديث و تدوين صحيح بخارى و غير آن واقع شده است . اين مطلب را در مبحث زمان تدوين حديث در نزد اهل سنت بيان كرديم .
5 - در صحيح بخارى احاديث مخالف با ادلهء قطعى عقلى و شرعى گرد آمده است ، هم در باب توحيد و نبوت و هم در بخش احكام شرعى فرعى .
6 - صحيح بخارى توسط ديگران تكميل شده است . احمد بن قسطلانى اين مطلب را در ارشاد السارى ( ج 1 ، ص 23 ) به طور مفصل توضيح داده است .
با توجه به اين خصوصيات مىتوان تا اندازه اى با وضع اين كتاب آشنا شد .
صحيح بخارى و فضائل على ( ع ) گويا محمد بن اسماعيل بخارى تعمد و تقيد داشته است كه فضايل اهل بيت رسول الله را ضبط نكند . زيرا ما شاهديم كه ديگر كتب معتبر جامعه اهل سنت بخشى از فضايل اهل البيت را آورده‌اند و از سوى ديگر فضايل خاندان رسول از مسلمات تاريخ و مورد اتفاق فريقين است و جاى بسى شگفتى و دريغ است كه مجموعه اى چون صحيح بخارى كه مىخواهد جامع احاديث و بيانگر حقايق تاريخ و انديشه اسلامى باشد ، بخشى از حقايق اسلامى را با سكوت خويش در پردهء ابهام گذارده باشد .
آيه تطهير و حديث غدير خم و طاير مشوى و سد الابواب الا باب على و حديث انا مدينة العلم و على بابها و . . نمونه اى است از فضايل على ( ع ) و خاندان رسول ( ص ) كه در صحيح بخارى حتى به آنها اشاره هم نشده است . و عجيبتر اين كه صحيح بخارى ( ج 5 ، كتاب الفضائل ) باب مخصوصى براى معاويه گشوده و چون نتوانسته است براى او فضيلتى از پيامبر نقل كند ، دو حديث از ابن عباس مىآورد كه در يكى معاويه را بخاطر مصاحبت با رسول خدا ( ص ) ستوده و در ديگرى او را فقيه خوانده است . شيوهء صحيح بخارى در اين زمينه ، محملى جز حق پوشى نمىتواند داشته باشد .
احمد بن عبد الحكيم بن عبد السلام ( 661 - 768 ) معروف به ابن تيميه حنبلى در كتاب منهاج السنه ( ج 4 ، ص 12 ) در مقام رد حديث غدير خم مىگويد : حديث « من كنت مولاه فهذا على مولاه » چون در كتب صحاح نيامده و تنها مورخان آن را نقل كرده‌اند ، در صحتش اختلاف است .

86

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 86
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست