responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 309


به تأمين زندگى علماى بلاد توجه خاصى مبذول مىداشت ، به طورى كه گفته‌اند : گاهى اوقات به افرادى كه از شهرستانها و ولايات براى ايشان وجوهات مىآوردند ، پرخاش و اعتراض مىنمود و مىفرمود : مگر آقايان محل احتياج نداشتند كه وجوه را اينجا آورده‌ايد . پس از آن كه اطمينان حاصل مىكرد آنها تأمين شده‌اند و در مضيقه نيستند ، وجوه را تحويل مىگرفت .
علماى بلاد در زمان شيخ اعظم و ميرزاى شيرازى شيخ اعظم انصارى و ميرزاى مجدد شيرازى و نمايندگان ايشان ، به علما و روحانيون در شهرها و بخشها و روستاها توجه و رسيدگى مىكردند . و متناسب با خدمات و فعاليتهاى دينيشان آنان را مورد تقدير و تفقد قرار مىدادند . از اين رو ، در اكثر جاها روحانى حضور پيدا مىكرد و با علاقه و اشتياق به ارشاد مردم مىپرداخت .
در زمان آيت الله اصفهانى نيز ، وضع بدين گونه بود . وى به نمايندگان خود سفارش اكيد مىكرد كه همواره حيثيت و شرافت علماى بلاد را حفظ كنند و آن چه در زندگى بدان نياز دارند ، تأمين نمايند . او هميشه از اشخاصى كه به ديدارش شرفياب مىشدند ، از وضع و حال روحانيون آنجا جويا مىشد و در ضمن ، نسبت به آنان قدردانى و تفقد مىكرد و سفارشهاى لازم را مىنمود . به طورى كه در شهرها و روستاها ، علما از احترام خاصى برخوردار بودند ، و هيچ گونه ناراحتى احساس نمىكردند . ولى در اين عصر ، بعضى از روحانيون هستند كه با كمال اخلاص در جهت پيشبرد اهداف اسلام خدمت مىكنند و از هيچ كوشش و تلاشى دريغ نمىورزند ، با اين وصف از بسيارى از مزايا محرومند . و اين روايت نيست ، بلكه درايت است .
از طرفى ، نه تنها از جانب بعضى نمايندگان نسبت به ايشان كمك و دل جويى نمىشود ، بلكه گاهى با عنوان وكالت آنان را مىكوبند . و اين به خاطر آن است كه چرا تجليل بىجا از آنها نمىكنند . و با نظر واقع بينى به آنها نگاه مىكنند . البته اين جريانات بيشتر مربوط به قبل از انقلاب اسلامى است زيرا انقلاب بسيارى از امور را دگرگون ساخته و در راه از ميان برداشتن بنيادهاى ظالمانه و باطل به پيش مىرود .

309

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست