إسم الكتاب : ادوار فقه ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 589)
عبارت مسعودى در « مروج الذّهب » در قول دوم صريح مىباشد چه او در آن كتاب در طى بيان كيفيت ورود پيغمبر ( ص ) به مدينه پس از اين كه گفته است هر كس از مردم مدينه آن حضرت را به خانه خويش مىخواند و مهار ناقه او را مىكشيد و پيغمبر مىفرمود : « خلَّوا عنها فانّها مأمورة » چنين گفته است « حتّى ادركته الصّلاة فى بنى سالم فصلَّى فيهم الجمعة و كانت اوّل جمعة صلَّيت فى الاسلام » مقريزى [1] نيز در كتاب امتاع الاسماع گفته است « فلما اتى مسجد بنى سالم جمّع به من كان معه من المسلمين و هم اذ ذاك مائة و قيل كانوا اربعين و هى اوّل جمعة اقامها صلَّى الله عليه و سلَّم فى الاسلام » گر چه عبارت منقول از مسعودى و مقريزى صريح در اين است كه نماز جمعه در اسلام نخستين بار در مدينه خوانده شده يعنى اين حكم اول هجرت صادر و اجراء شده ليكن از برخى از كتب سيره چنان استفاده مىشود كه پيش از هجرت نماز جمعه در مدينه گزارده مىشده است . از جمله ابن هشام در زير عنوان « اوّل جمعة اقيمت بالمدينة » اين مضمون را نوشته است : « ابن اسحاق از محمد بن ابى امامه و از پدر خود ، ابو امامه ، و او از عبد الرحمن بن كعب بن مالك حديث كرده كه عبد الرحمن گفته است : هنگامى كه پدرم كور شده بود و من او را براى نماز جمعه مىبردم هر وقت صداى اذان مىشنيد
[1] - تقى الدين ، احمد بن على بن عبد القادر بعلبكى مصرى تاليفاتى زياد داشته كه از آن جمله است كتاب « امتاع الاسماع بما للرّسول من الانباء و الاموال و الحفدة و المتاع » و از آن جمله است كتاب « المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط و الآثار » در تاريخ مصر . به مناسبت اين كه از حارهء ، مقارزه ، بوده ( اين حاره - ديه - در بعلبك بوده ) به مقريزى مشهور گرديده است در سال هشتصد و چهل و پنج ( 845 ) هجرى قمرى وفات يافته است .