responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه ( فارسي ) نویسنده : محمود الشهابي الخراساني    جلد : 1  صفحه : 471


يك سهم و سه سهم ديگر به سه طايفه‌اى كه در قرآن مذكور شده . چون پيغمبر ( ص ) درگذشت ابو بكر سه سهم را اسقاط كرد و همهء خمس را بر سه سهم تقسيم نمود .
عمر نيز چنين كرد » .
و همو در همان كتاب روايتى به اين مضمون حكايت كرده است : « انّ ابا بكر منع بنى هاشم الخمس و قال : انّما لكم ان نعطى فقيركم و نزوّج أيمكم و نخدم من لا خادم له منكم و اما الغنيّ منكم فهو بمنزلة ابن سبيل غنيّ لا يعطى شيئا و لا يتيم موسر . . » همانا ابا بكر خمس را از بنى هاشم بازداشت و گفت : بر ما است كه فقير شما را چيز بدهيم و بى شوهران شما را شوهر دهيم و كسانى را از شما كه خادم ندارند خدمتگزار تهيه كنيم ليكن اغنياء از شما به منزلهء ابن سبيل غنى مىباشند به ايشان و به يتيمان ثروتمند چيزى داده نمىشود .
همين اختلاف كه در « عهد صحابه » رخ داده موجب اين شده كه در عهود لاحقه نيز در اين مسأله اختلاف به همرسيده است : فى المثل امام مالك گفته است : تمام خمس اختيارش با والى و سلطان است : هر كار بخواهد با آن مىكند و در هر مصرف بخواهد آن را مصرف مىنمايد و هيچ كس را حقّ بازپرسى نيست . و امام ابو حنيفه گفته است : خمس بر سه سهم بخش مىگردد : سهمى به ايتام مسلمين و سهمى به مساكين ايشان و سهمى به ابناء سبيل داده مىشود ، خواه ايتام و مساكين و ابناء سبيل از ذو القربى باشند و خواه نباشند .
8 اكتفاء بر چهار تكبير است در نماز جنازه .
به طورى كه از كتب معتبر خود اهل سنّت و جماعت نيز مستفاد مىشود در زمان پيغمبر ( ص ) نماز ميّت با پنج تكبير برگزار مىشده و در عهد ابو بكر نيز حال بدين منوال بوده است و به تصريح جلال الدين سيوطى در كتاب « تاريخ الخلفاء » و ابن شحنه در كتاب « روضة المناظر » و « عسكرى » در كتاب « الأوائل » و غير ايشان از مؤرخان ، نخستين

471

نام کتاب : ادوار فقه ( فارسي ) نویسنده : محمود الشهابي الخراساني    جلد : 1  صفحه : 471
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست