سدهء نخست وفات يافتهاند و اشخاصى كه در طبقهء سيم تا هشتم مىباشند در سدهء دوم در گذشتهاند و كسانى كه در طبقهء نهم تا دوازدهم داخل مىباشند اندكى پس از تمام شدن سدهء دوم [1] از جهان رخت بربستهاند » . طبقه بندى دوم شيخ عبد اللَّطيف عاملى در رجال خود چنان كه نقل شده چنين افاده كرده است : « اصطلاح اصحاب ما در امر طبقات از دو راه با اصطلاح مخالفان اختلاف دارد : يكى از جهت عدد طبقات كه باصطلاح ما نصف عدد طبقات ايشان است و ديگر از جهت ترتيب آنها ، كه به عكس ترتيبى است كه ايشان گفتهاند ، چه باصطلاح ما طبقهاى كه از حيث زمان متأخّر است مقدّم ذكر مىگردد . » آنگاه اين مضمون را گفته است : « بحسب اصطلاح ما فقها و رواة را شش طبقه است : 1 - طبقهء شيخ مفيد . 2 - طبقهء شيخ صدوق . 3 - طبقهء شيخ كلينى .
[1] - از اين كه ابن حجر طبقات راويان و فقيهان را در اوائل قرن سيم ، قطع كرده و از آن زمان به بعد ، تا زمان خودش ( قرن نهم ) طبقهاى قائل نشده بعضى احتمال دادهاند كه به اين حديث مرسل نبوى « طبقات أمّتي خمس طبقات كلّ طبقة اربعون سنة : فطبقتى و طبقة اصحابى اهل العلم و الايمان و الطَّبقة الثانية اهل البرّ و التّقوى و الطَّبقة الثالثة اهل التّراحم و التّواصل و الطَّبقة الرابعة اهل التواضع و التّدابر و الطَّبقة الخامسة إلى المائتين اهل الهرج و المرج . ثمّ تربية جر و خير من تربية ولد » نظر داشته است . به نظر من آثار وضع در اين روايت از صدر تا ذيل آن نمايانست .